لطفا چند لحظه صبر کنید ...

6 نکته کلیدی که قبل از خرید یک موتور روتاری (Endomotor) باید توجه نمود

  • تعداد دیدگاه ها: 0
  • تاریخ انتشار: 03/03/15

چگونه یک موتور روتاری (Endomotor) تهیه نماییم؟

دندانپزشکان سال هاست که از ابزار دستی برای شکل دهی کانال ریشه استفاده می کنند که شامل ؛ مجموعه فایل های  است که در تکنیک Step Back برای آماده سازی وشکل دهی کانال ریشه استفاده می شوند ،  این امر انجام پروسه های درمانی اندودانتیکس را کمی زمان بر کرده و آماده سازی  کانال ریشه های پیچیده کمی دشوار می کند و درصد خطاهای حین درمان را بالا میبرد. از این رو در این مقاله هدف این است که شما  به منظور سهلات و سرعت بخشی در درمان ریشه به سراغ موتور روتاری دقیق  بروید که سرعت و گشتاور ثابتی را ارائه می دهد.

اما قبل از خرید یک موتور روتاری باید به چه پارامترهایی توجه کرد؟

6 نکته کلیدی که قبل از خرید یک موتور روتاری (Endomotor) باید توجه نمود !!؟؟

  1. قابلیت Rotation vs Reciprocation:

موتورهای روتاری  توانستند نتایج عالی را با  درصد کمتر حوادث خین درمان نظیر ایجاد لج و پرفوریشن ریشه ارائه دهند ؛ همچنین پیشرفت و تکامل فایل های روتاری منجر به این شد که  تنوع سیستم های فایل های روتاری به طور موثری بر شکل دهی و آماده سازی کانال ریشه اثر بخشی داشته باشند. اما با معرفی فایل های روتاری نسل چهارم، گامی دیگر در شکل دهی موثر تر کانال ریشه به وجود آمد ، و آن استفاده از حرکت رفت و برگشتی (Reciprocation) بود که موثرتر از چرخش مداوم (Rotation ) در نظر گرفته می شد. در نتیجه قابلیت یا وجود mood  حرکت رفت و برگشتی (Reciprocation) یک مزیت برای موتورهای روتاری امروزه محسوب می شود.

با توجه به Endodontic Practice US، مزایای زیر در هنگام استفاده از فایل ها و ءMood Reciprocation  به صورت متقابل مشاهده شده است:

  1. طول عمر فایل های روتاری را افزایش می دهد.
  2. حرکت رفت و برگشتی (Reciprocationراندمان برش (Cutting)  برابر با حرکت چرخش مداوم (Rotation ) ارائه می دهد.
  3. فایل و حرکت رفت و برگشتی (Reciprocation آناتومی اصلی کانال را حفظ می کنند.
  4. زمان کمتری برای شکل دادن به کانال ها صرف می شود.
  5. حرکت رفت و برگشتی ((Reciprocation در مقایسه با حرکت چرخش مداوم (Rotation ) تعداد کمتر یا برابری ریز ترک (Microcracks) در عاج ریشه  تشکیل می شود.

پس آیا این بدان معناست که رفت و برگشت بهتر از چرخش است؟ شواهد و مطالعات نشان داده است که حرکت رفت و برگشتی (Reciprocation) موثرتر از حرکت چرخشی مداوم (Rotation )  در حذف مواد پرکننده کانال ریشه (گوتاپرکا و سیلرها کانال ریشه) به هنگام درمان مجدد است.

  1. کنترل سرعت و تورک ( Speed and Torque Control) :

تهیه یک موتور روتاری با قابلیت تنظیم سرعت و تورک دقیق ، ضروری است. محدوده سرعت معمولی که در درمان ریشه استفاده می شود بین 150 تا 650 دور در دقیقه است. سرعت های بالاتر راندمان برشی بهتری را ارائه می دهند، اما به احتمال زیاد باعث شکستگی فایل                می شود.

استفاده از تورک بالا با سرعت آهسته به هنگام آماده سازی کانال ریشه در دهه گذشته پذیرفته شده بود. با این حال، شواهد نشان می دهد که تعداد زیادی خطای iatrogenic وجود دارد که به دلیل این ترکیب سرعت و تورک رخ می دهد. منطق جدید استفاده از تکنیکی را توصیه میکند که در آن بتوان توسط موتوری روتاری mood یا تنظیماتی را دخیل کردکه  تورک و سرعت کاهش یابد . یک پارامتر بسیار ارجح تر، استفاده از یک تورک ایده آل  خاص خواهد بود ؛ که رابطه بین نوع اماده سازی  و تورک به شرح زیر است:

هرچه تیپر کمتر  مقدار تورک کمتر (Torque Value)

هرچه تیپر بزرگتر  تورک بالاتر(Torque Value)

بنابراین موتور روتاری را انتخاب کنید که در تنظیمات سرعت و  تورک، انعطاف‌پذیری زیادی ارائه می‌دهد، زیرا سیستم‌های فایل مختلف مقادیر گشتاور ایده‌آل متفاوتی دارند. بنابراین، قبل از خرید یک موتور روتاری ، به دنبال کنترل سرعت و تورک باشید.

  1. عملکرد خودکار( Auto Functions) :

موتورهای روتاری مدرن  با ویژگی‌های عملکرد خودکار ساخته شده‌اند که انجام درمان های ریشه  را آسان‌تر کرده و خطر حین درمان را  کاهش می‌دهد. توقف خودکار، جلو و عقب‌کردن خودکار (Auto Stop, Auto Forward, and Auto Reverse) عملکردهایی هستند که در جدیدترین موتورهای روتاری گنجانده شده‌اند. عملکرد معکوس خودکار(Auto Reverse) باعث می شود با رسیدن به حد تورک مورد نظر یا بیشتر از آن ، چرخش فایل به جهت مخالف تغییر کند. این امر بار (نیرو/ فشار) روی فایل روتاری را تا حد زیادی کاهش می دهد. هنگامی که بار(نیرو/ فشار)  اضافی برداشته شد، هندپیس موتور به طور خودکار به چرخش عادی رو به جلو باز می گردد.

یک اندوموتور با چنین عملکردی  دارای یک مزیت بزرگ برای  درمان اندو  و اندودانتیست می باشد و به جلوگیری از پیامدهای نامطلوب مانند شکستگی فایل روتاری کمک کند.

  1. سازگاری با سیستم های فایل:

موتور روتاری تهیه کنید که بتوان mood های مختلفی برای آن تعریف کرد یا به عبارتی داری mood های مختلفی باشد که دامنه تورک و سرعت بیشتری را پوشش دهد تا بتوان از مجموعه فایل های روتاری بیشتری استفاده کنید. اگر موتورروتاری تهیه کنید که با مجموعه فایل های روتاری Reciprocal قابل تطابق نباش بعنوان یک دندانپزشک یا اندودانتیکس خود را در مضیقه قرار داده اید.

  1. باتری:

این پارامتر دیگری است که قبل از خرید یک موتور روتاری برای مطب دندانپزشکی خود باید در نظر بگیرید. بیشتر موتورهای روتاری دارای باتری های قابل شارژی هستند که از هیدرید فلز نیکل (NiMH) یا یون لیتیوم (Li-ion) ساخته شده اند.

هر دو باتری قدرت مشابهی دارند، اما باتری‌های لیتیوم یونی می‌توانند با سرعت بیشتری نسبت به باتری‌های NiMH شارژ و دشارژ شوند. همچنین، باتری‌های لیتیوم یونی «اثر حافظه» چندانی ندارند، این پدیده‌ای که زمانی رخ می‌دهد که باتری قبل از خالی شدن کامل شارژ شود. اثر حافظه ای به عنوان « باتری تنبل» یا «حافظه باتری» نیز شناخته می‌شود که باعث می‌شود باتری‌های NiMH مقدار کمتری شارژ نگه دارند.

تعداد دفعاتی که می توان باتری را شارژ کرد، معیار قابل توجهی است که عمر باتری را نشان می دهد. معمولاً باتری های قابل شارژ موجود در اندوموتورها می توانند حدود 200 تا 500 بار شارژ و دشارژ شوند. نکته کلیدی دیگری که باید در مورد باتری در نظر گرفت، مدت زمان شارژ کامل دستگاه و زمان استفاده از آن است.

  1. Apex Locator داخلی:

جدیدترین اندوموتورهای موجود در بازار دارای اپکس لوکیتور در درون خود هستند که در حین انجام مراحل درمان ریشه نیاز به دو دستگاه را از بین می برد. این دستگاه ها می توانند به عنوان اپکس لوکیتور و اندوموتور به طور جداگانه یا ترکیبی از هر دو عملکرد استفاده شوند. هنگام استفاده از دستگاه در حالت ترکیبی، پزشکان از مزیت ارزیابی زمان واقعی و موقعیت دقیق فایل در کانال ریشه برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *