لطفا چند لحظه صبر کنید ...

انواع دندان مصنوعی پروتزهای ثابت و متحرک

  • تعداد دیدگاه ها: 0
  • تاریخ انتشار: 03/03/14
دندان مصنوعی

زمان جایگزینی دندان با تکه‌های دندان حیوانات یا چوب گذشته است. امروزه، دندان مصنوعی یا پروتز مصنوعی از موادی با ماندگاری طولانی ساخته می شود که به طور ایمن و موثر جایگزین دندان های از دست رفته و بازگرداندن لبخند طبیعی و درخشان شما می شود. این مقاله به مواد مورد استفاده در ساخت دندان مصنوعی و همچنین مراقبت مناسب می پردازد.

دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی نوعی پروتز جایگزینی برای دندان های از دست رفته هستند که می توان آنها را بیرون آورد و دوباره در دهان گذاشت. طبق کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، دو نوع دندان مصنوعی وجود دارد: کامل و جزئی. پروتزهای کامل به راحتی روی کل فک بالا یا پایین شما قرار می گیرند، در حالی که پروتزهای جزئی جایگزین یک دندان یا چند دندان می شوند.

انتخاب راه جایگزین اول با صلاح دید دندان پزشک

روش های مختلفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد. دندانپزشک شما می تواند بهترین گزینه را برای شما توصیه کند، چه پروتز، بریج یا ایمپلنت. اگر دندان‌پزشک شما پروتزهای مصنوعی را توصیه می‌کند، چندین نوع پروتز در بازار وجود دارد که هر کدام از مواد مختلف ساخته شده‌اند و اهداف متفاوتی دارند.

انواع دندان های مصنوعی

به همین دلیل است که هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین نوع برای شما، درک مزایای انواع مختلف بسیار مهم است. در اینجا به برخی از گزینه ها نگاهی می اندازیم:

دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی جزئی

دندان مصنوعی موقت

پل ثابت

پل کنسولی

ایمپلنت ها

پروتزهای ثابت با ایمپلنت

پروتزهای اسنپ

دندان مصنوعی از چه چیزی ساخته شده است؟

در حالی که چند ماده پروتز وجود دارد، آنها معمولا از پلاستیک، به ویژه رزین اکریلیک ساخته می شوند. همچنین ممکن است این گزینه را داشته باشید که پروتزهای چینی را تهیه کنید که عمر طولانی تری دارند.

مزیت و معایب جنس پروتزهای دندان مصنوعی

پروتزهای اکریلیک قوی تر هستند. این به این دلیل است که اکریلیک محکم‌تر به پایه دندان مصنوعی می‌چسبد و تنظیم آن آسان‌تر است. رزین اکریلیک نیز به طور قابل توجهی ارزانتر از چینی است و از نظر وزن بسیار سبک تر است.

پروتز کامل دندان

پروتزهای کامل یا پروتزهای کامل از هر دو مجموعه بالایی و پایینی تشکیل شده و ابزارهای متحرکی هستند که می توانند برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده شوند. دندان های پروتز از پرسلن یا اکریلیک ساخته شده اند و توسط یک پایه اکریلیک یا فلزی به هم متصل می شوند. زمانی که تمام دندان‌های خود را از دست می‌دهید، ممکن است به پروتز کامل نیاز باشد و می‌تواند به پر شدن مجدد ظاهر شما کمک کند و به شما احساس اعتماد به نفس بیشتری برای لبخند زدن بدهد.

بافت لثه جایی که دندان مصنوعی روی آن قرار می گیرد

پروتزهای فوقانی و تحتانی هر دو روی بافت لثه قرار می گیرند و مکش به نگه داشتن آنها کمک می کند. چسب دندان مصنوعی همچنین می تواند به ایمن کردن دندان مصنوعی شما کمک کند و از ایجاد ناراحتی ذرات غذا جلوگیری کند، که در صورت گیر افتادن آنها در زیر پروتز ممکن است اتفاق بیفتد.

عمر پروتزهای دندان مصنوعی

با مراقبت و نگهداری مناسب، پروتزهای کامل می توانند بین 5 تا 10 سال دوام بیاورند.

عمر دندان مصنوعی با جنس اکریلیک

عیب دندان‌های ساخته شده از رزین اکریلیک این است که سریع‌تر از دندان‌های چینی ساییده می‌شوند که باعث تغییر در نحوه تماس دندان‌ها با یکدیگر می‌شود. در نتیجه، ممکن است لازم باشد پروتزهای ساخته شده از دندان های رزین اکریلیک را هر پنج تا هشت سال یکبار تعویض کنید.

چارچوب دندان مصنوعی

پروتزها به چارچوبی برای حمایت نیاز دارند که معمولاً به آن صفحه کامل یا جزئی می گویند. پروتزهای جزئی متحرک معمولاً شامل چسباندن دندان های جایگزین به پایه های پلاستیکی صورتی یا لثه ای می شوند. آنها همچنین ممکن است چارچوبی داشته باشند که از فلز یا ماده ای طبیعی تر به دندان های شما متصل می شود و به آنها متصل می شود.

پروتز معمولی

این یک نوع پروتز کاملا متحرک است که چندین ماه طول می کشد تا در دهان شما بنشیند، زیرا متخصص مراقبت از دهان شما باید دندان های باقیمانده شما را خارج کند و اجازه دهد بافت شما قبل از قرار دادن آنها بهبود یابد. طبق گفته‌های مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، احتمالاً باید چهار تا هشت هفته پس از برداشتن دندان‌هایتان صبر کنید تا متخصص مراقبت از دهان، دندان‌های مصنوعی معمولی را قرار دهد.

پروتزهای فوری

این یک نوع پروتز متحرک است که متخصص مراقبت از دهان شما می تواند در همان روزی که دندان های باقی مانده شما برداشته می شود در دهان شما قرار دهد. در مقایسه با پروتزهای معمولی، این یک فرآیند سریع است، زیرا متخصص مراقبت از دهان شما اندازه‌گیری می‌کند و مدل‌هایی از فک شما را قبل از روزی که دندان‌های شما را خارج می‌کند، ایجاد می‌کند. این بدان معنی است که شما مجبور نخواهید بود که بدون دندان باشید زیرا فک شما بهبود می یابد. با این حال، ممکن است پس از بهبودی فک، نیاز به تنظیم یا بازسازی پروتز داشته باشید.

پروتز اوردنچر

اوردنچر نوعی از دندان مصنوعی است که روی تعداد کمی از دندان های طبیعی موجود شما قرار می گیرد. از آنجایی که دندان های طبیعی شما بخشی از استخوان فک شما هستند، ثبات و پشتیبانی از پروتز را فراهم می کنند.

چگونه از دندان مصنوعی خود مراقبت کنید

درک مواد، نقاط قوت و ضعف دندان مصنوعی می تواند به شما بگوید که چقدر می توانید انتظار دوام آنها را داشته باشید، به همین دلیل ضروری است که با ارائه دهنده مراقبت های دهان خود در مورد بهترین روش های مراقبت صحبت کنید. مانند دندان های طبیعی شما، طول عمر و سلامت دندان مصنوعی به رژیم بهداشت دهان و دندان شما بستگی دارد.

مراقبت شخصی بیمار از دندان مصنوعی

در خانه، کارهایی که می توانید انجام دهید تا پروتزهای مصنوعی خود را در بهترین شکل ممکن نگه دارید:

  1. اگر دندان مصنوعی جزئی دارید، قبل از مسواک زدن آن را بردارید.
  2. برای تمیز کردن پروتز خود، آن را با مسواک و خمیر دندان مخصوص تمیز کردن دندان مصنوعی بردارید و مسواک بزنید.
  3. متخصص مراقبت از دهان شما همچنین ممکن است به شما دستور دهد که آن را در محلول پاک کننده یا آب قرار دهید.
  4. مراقب باشید که آن را روی زمین نیندازید.
  5. سعی کنید در صورت لزوم آن را روی یک حوله یا کاسه تمیز کنید.
  6. از پروتزهای مصنوعی خود در شب استفاده نکنید؛ این می تواند بافت دهان شما را تحریک کند و به طور بالقوه منجر به رشد قارچ شود.
  7. سلامت دهان و دندان را با دندان های طبیعی باقیمانده خود حفظ کنید: روزی دو بار با یک مسواک نرم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  8. هر شش ماه یک بار برای معاینات معمول دهان و دندان بروید.

کمک به زندگی عادی با پروتز موقت

پروتزهای موقت که به آن دندان مصنوعی فوری نیز می گویند، پروتزهایی هستند که می توانند بلافاصله پس از برداشتن دندان ها نصب شوند. آنها گزینه ای هستند که به شما کمک می کنند تا زمانی که منتظر نصب پروتز دائمی جدید خود هستید، به طور معمول ادامه دهید. شما می توانید به خوردن غذاهایی که دوست دارید بازگردید، بدون اینکه فشار زیادی بر دندان های طبیعی باقی مانده خود وارد کنید

پروتزهای انعطاف پذیر

پروتزهای انعطاف پذیر نوعی پروتز پارسیل هستند، اما از مواد متفاوتی از پروتزهای پارسیل معمولی ساخته می شوند. بیشتر پروتزهای انعطاف پذیر از یک ترموپلاستیک نازک مانند نایلون ساخته می شوند، در مقایسه با اکریلیک ضخیم تر و سفت تر که در پروتزهای کامل استفاده می شود.

بیمارهای مبتدی و پروتز انعطاف پذیر

ممکن است متوجه شوید که پروتزهای جزئی انعطاف پذیر نسبت به سایر پارتیال های متحرک مناسب تر هستند، به خصوص اگر هنوز در استفاده از دندان های جایگزین مبتدی هستید. نه تنها این، بلکه بیشتر پروتزهای پارسیل معمولاً با قطعات فلزی ساخته می شوند که گاهی اوقات می توانند خود را نشان دهند. پروتزهای انعطاف پذیر از هیچ قسمت فلزی استفاده نمی کنند، بنابراین ظاهر و احساس بسیار طبیعی تر دارند.

پل ثابت

یک بریج ثابت برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته با سیمان کردن یک دندان مصنوعی که به عنوان تاج شناخته می‌شود، به دندان‌های طبیعی باقی‌مانده در هر طرف استفاده می‌شود. مانند تمام پروتزهای ثابت با جراحی – از جمله ایمپلنت، پروتزهای متکی به ایمپلنت و پروتزهای محکم – هزینه بریج های ثابت بیشتر از پروتزهای متحرک است.

پل کنسولی

زمانی که دندان آسیاب از دست رفته باشد و هیچ دندانی در یک طرف آن برای حمایت از بریج وجود نداشته باشد، پل کنسولی توصیه می شود. در عوض از یک یا چند دندان در طرف دیگر برای حمایت استفاده می شود.

ایمپلنت ها

ایمپلنت های دندانی از ریشه دندان های شما تقلید می کنند. آنها از طریق جراحی در استخوان قرار می گیرند و به مرور زمان برای یک تناسب طبیعی با آن ترکیب می شوند. سپس ایمپلنت ها بلافاصله پس از جراحی یا ظرف 6 ماه با یک پروتز جاگذاری می شوند.

پروتزهای ثابت با ایمپلنت

پروتزهای ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت دارای روکشی هستند که روی ایمپلنت های جراحی در استخوان فک شما قرار می گیرد. سپس با پیچ در جای خود ثابت می شود.

پروتزهای اسنپ

پروتزهای اسنپ­ان تاج های متحرکی هستند که روی ایمپلنت های کاشته شده با جراحی در استخوان فک شما محکم می شوند. آنها به طور ایمن بسته می شوند تا بتوانید غذاهایی را که دوست دارید بجوید بدون اینکه نگران شل شدن دندان مصنوعی خود باشید.

نکته مهم تعادل بین زیبایی و عملکرد

هدف از ایجاد پروتز، طبیعی به نظر رسیدن دندان‌ها است، جایی که هیچ‌کس حدس نمی‌زند مشتری از دندان مصنوعی استفاده می‌کند. تعادل بین زیبایی شناسی و عملکرد برای هر کسی متفاوت است.

دیدگاه پزشک و بیمار در مورد دندان مصنوعی

به عنوان یک پزشک، عملکرد بسیار مهم است و در برخی موارد ممکن است زیبایی شناسی به خطر بیفتد. به عنوان یک مشتری، زیبایی شناسی ممکن است مهمتر باشد، زیرا لبخند آنها چیزی است که مردم می بینند و گاهی اوقات این به معنای به خطر انداختن عملکرد است. اگرچه جنبه های خاصی از زیبایی را نمی توان تغییر داد، مانند موقعیت یک گیره یا موقعیت دندان های خاص، برخی از اجزای پروتز وجود دارد که به راحتی می توان آنها را تغییر داد تا از نظر زیبایی زیباتر باشد.

بافت صورتی دندان مصنوعی

به طور سنتی دندان مصنوعی با اکریلیک صورتی ساخته می شود. معمولاً سایه‌های مختلفی از صورتی استفاده می‌شود و برخی از الیاف قرمز را در اکریلیک به کار می‌برند تا کمی کنتراست ایجاد کنند. در هنگام طراحی پروتز، دندانپزشک سعی می کند فقط مقادیر حداقلی از اکریلیک صورتی را در معرض دید قرار دهد زیرا ممکن است شبیه لثه های طبیعی نباشد. همه اینها به لبخند بیمار و میزان نوردهی طبیعی لثه ها بستگی دارد.

اکریلیک شغاف دندان مصنوعی

اکریلیک شفاف می تواند لثه های طبیعی شما را نشان دهد اما ممکن است بپرسید “چرا نمی توانیم از آن برای ساختن دندان مصنوعی کامل استفاده کنیم؟” شفافیت فقط برای سطوح صاف نازک‌تر عالی است، زیرا لثه‌های اطراف دندان سایه‌های تیره‌ای ایجاد می‌کنند که به نظر می‌رسد لثه‌های سیاهی دارید. اکریلیک شفاف همچنین می تواند جایگزینی برای افرادی باشد که به اکریلیک صورتی حساسیت دارند اما نیاز به دندان مصنوعی دارند. برای درست کردن پروتز با کام شفاف، باید آن را در دندان مصنوعی جدید انجام داد.

نتیجه کلی

مهم نیست که کدام نوع پروتز را دریافت می کنید، به یاد داشته باشید که مراقبت مناسب از آنها مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *