لطفا چند لحظه صبر کنید ...

لمینت دندان چیست؟ آیا برای سلامت دندان عوارض دارد

  • تعداد دیدگاه ها: 0
  • تاریخ انتشار: 01/02/26

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (لمینت پرسلن که به ونیر پرسلن معروف است) پوسته ای نازک است که بر اساس نیاز فرد توسط مواد رنگی دندان طراحی می شود. این پوسته ها به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شوند(یعنی پشت دندان چسبانده نمی شود) تا رنگ، شکل، اندازه یا طول آن ها تغییر کند و ظاهر آن ها بهتر شود.

لمینت نیاز به تراش دندان ندارد

لمینت پرسلن ساخته شده از لایه های نازک چینی مختلف که با مینای دندان طبیعی و لایه چسبنده جایگزین می شود. بر خلاف تصور عموم، برای ساخت لمینت چینی نیازی به تراشیدن دندان نیست و در صورت انتخاب روش درمانی مناسب توسط دندانپزشک خاص، تنها مقداری نیاز به آماده سازی برای جاسازی لمینت ها بدون آسیب به دندان طبیعی محدود می شود.

ونیرکامپوزیت و لمینت دو گزینه زیبایی

کامپوزیت ونیر و لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی و راه حلی پیشرفته است که از طریق آن می توانید از دندان های سفید مرواریدی و سالم لذت ببرید. آنها مواد نازک، ویفری، رنگ دندان و سفارشی هستند که به جلوی دندان های شما متصل می شوند.

کدام روش بهتر است

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام تکنیک برای شما مناسب است به مجموعه ای از معیارهای متفاوت می رسد. پس از بررسی دقیق مزایا و معایب ونیرهای دندانی، می توانید هر نوع سنجش کنید تا به یک نتیجه معقول برسید.

تاثیر کامپوزیت و لمینت در مشکلات دندانی

کامپوزیت ونیر و لمینت در موارد زیر بسیار موثر هستند:

  1. اصلاح دندان هایی که کج یا بد شکل هستند
  2. ترمیم دندان های شکسته یا شکسته
  3. دندان‌های لکه‌دار یا تغییر رنگ وقتی که درمان سفیدکننده دندان کارساز نیست
  4. دندان هایی که در اثر سایش کوتاه شده اند
  5. دندان هایی که خیلی از هم فاصله دارند

انتخاب دندان پزشک ماهر برای نصب لمینت

در کنار جنبه زیبایی، عملکرد صحیح دندان پزشک برای نصب لمینت نیز حائز اهمیت است و چسبندگی صحیح و قوی دندان های طبیعی و لمینت چینی ضروری است. دندانپزشک پس از نصب از رزین های حساس به نور استفاده می کند تا زمانی که لمینت با چشمک زدن اشعه مخصوص محکم شود.

آیا لمینت دندان می تواند دندان های شما را خراب کند؟

خیر، اگر دندانپزشک شما متخصص زیبایی با تجربه باشد و تجربه کافی داشته باشد، دندان های طبیعی شما آسیبی نمی بینند. دندانپزشک شما از شما می خواهد که از دهان و فک خود عکس برداری با اشعه ایکس عمومی بگیرید و دندان های شما را معاینه می کند تا مطمئن شود لمینت دندان برای شما مناسب است. اگر دندانپزشک تشخیص داد که لمینت انتخاب مناسبی برای شما نیست، گزینه های دیگری مانند کامپوزیت ونیر، باندینگ دندان، ارتودنسی، سفید کردن دندان یا فقط کانتورینگ دندان را پیشنهاد می کند.

مزایای لمینت دندان

از آنجایی که لمینت برای همه افراد همانند دندان های اصلی و به صورت جداگانه ساخته می شود، بنابراین تشخیص تفاوت بین لمینت و دندان طبیعی غیرممکن است. لمینت ها بر خلاف دندان های طبیعی به دلیل استفاده از مواد با تکنولوژی بالا در ساخت آنها در برابر لکه های چای و قهوه مقاوم هستند.

معایب لمینت دندان

ساخت لمینت چینی زمان بر است و نصب لمینت را حداقل یک هفته به تاخیر می اندازد. در صورتی که لمینت ها به درستی چسبانده شوند و عوامل تخریب دندان محدود یا از بین رفته باشد، بیمار می تواند از لمینت به عنوان دندان طبیعی استفاده کند. علیرغم پایداری بالا، لمینت ها ممکن است شکننده باشند.

لمینت نباید تحت فشار باشد

لمینت نباید تحت فشار باشد زیرا دندان های طبیعی نیز نباید تحت فشار باشند. به عنوان مثال، باید از جویدن ناخن، خوردن یخ یا باز کردن پلاستیک نوشیدنی با لمینت خودداری کنید.

روش ساخت و نصب لمینت دندان

فرآیند ساخت لمینت دندان شامل مراحل مختلفی است:

مرحله اول: در یک جلسه بعد از بررسی عدم پوسیدگی احتمالی، مراحل آماده سازی مورد نیاز روی دندان ها با دقت بالایی انجام می شود که با دقت میلی متر اندازه گیری می شود.

مرحله دوم: در همان جلسه دندانپزشک شما مدلی از هر دو دندان فک شما را می سازد (حتی برای انجام لمینت فقط برای یک دندان فک).

مدل‌ها به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شوند، لمینت‌ها به صورت پوسته چینی نازک ساخته می‌شوند و در کوره یا سوهان بر روی بلوک چینی قرار می‌گیرند تا زیباترین، براق‌ترین و شفاف‌ترین‌ها و شبیه مینای دندان ساخته شوند. لایه.

در جلسه دوم لمینت ها روی دندان قرار می گیرند و با چسب بسیار قوی  رزین روی سطح دندان می چسبند.

همکاری بیمار، پزشک و لابراتوار

در صورت نصب صحیح در تمام مراحل، لمینت ها با دندان ها یکپارچه می شوند، هیچ شکاف و نابرابری وجود ندارد و می توانید از نخ دندان برای تمیز کردن دندان های طبیعی استفاده کنید.بدیهی است برای ساخت چهره طبیعی و حفظ سلامت لایه، دقت دندانپزشک و همکاری آزمایشگاه متخصص ضروری است و همچنین استفاده صحیح از مواد مناسب بسیار موثر و شایسته است.

تعمیر و نگهداری لمینت دندان

نگهداری از لمینت دندان بسیار ساده است و باید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی، آنها را مانند دندان های اصلی خود در نظر بگیرید. معمولاً دندانپزشک استفاده از خمیر دندان غیر ساینده حاوی فلوراید را به شما پیشنهاد می کند.

یک هفته بعد از نصب لمینت

یک هفته پس از نصب باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا عملکرد لمینت و واکنش دهان شما به لمینت را بررسی کنید. حتی اگر ممکن است با لمینت ها مشکلی نداشته باشید، اما باید پس از یک هفته برای بررسی سلامت دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان قروچه آفت لمینت دندانی

اگر عادت به دندان قروچه یا فشردن دندان های خود دارید، دندانپزشک به شما توصیه می کند که از محافظ دندان استفاده کنید تا دندان هایتان را از گاز گرفتن در هنگام خواب محافظت کنید.

لمینت نیاز به مراقبت دائمی دارد

همچنین باید به طور مداوم به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا لمینت چینی باید توسط خمیر مخصوص غیر ساینده پرداخت شود. دندانپزشک شما باید در مدت زمان کوتاهی دندان های شما را بررسی کند تا بتواند هر نشانه کوچکی از خرابی را پیدا کند.

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

به طور متوسط، لمینت ها حدود 15 سال عمر می کنند. با گذشت زمان، درست مانند دندان های واقعی، شروع به کاهش می کنند و نیاز به جایگزینی در نهایت ایجاد می شود.

کامپوزیت دندان چیست؟

آنها از یک ماده پلاستیکی به نام رزین اکریلیک ساخته شده اند که با کوارتز شیشه پودری، سیلیس یا سایر ذرات سرامیکی تقویت شده است. مخلوط این مواد رنگی زیبا را به وجود می آورد که دقیقاً با رنگ طبیعی دندان شما مطابقت دارد.

ونیرهای دندانی ممکن است بیفتند

در حالی که روکش‌های دندانی به دندان‌ها می‌چسبند، ممکن است در شرایط خاصی بیفتند. ونیرهای دندانی می توانند در صورتی که دندانپزشک آنها را به اشتباه استفاده کند می توانند مستقیماً روی آن ها بروند. تماس فیزیکی با دندان ها و روند پیری نیز می تواند باعث افتادن روکش های چینی شود.

ونیرهای دندانی چیست؟

روکش‌های دندانی پوسته‌های نازکی به رنگ دندان هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها روی سطح دندان قرار می‌گیرند و به بیماران لبخندی زیباتر می‌دهند. روشی که برای قرار دادن روکش ها استفاده می شود کم تهاجمی است و نیاز به برداشتن مقدار کمی از مینای دندان برای جا افتادن آنها دارد.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

لمینت های دندان عملکردی مشابه روکش ها دارند و گاهی اوقات این دو اصطلاح به جای هم استفاده می شوند. لمینت ها از این نظر متفاوت هستند که بسیار نازک تر هستند و برای قرار دادن آنها نیاز به برداشتن مینای کمتری دارند.

دندان های کج و مزیت ونیر

افرادی که دندان‌های کج دارند یا دارای شکاف هستند، بهتر است روکش‌هایی را که انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر از لمینت‌های دندانی هستند، تهیه کنند. با این حال، اگر مشکل تغییر رنگ یا تراشه های جزئی باشد، لمینت ها گزینه بسیار خوبی هستند زیرا سبک وزن هستند و نیازی به حذف مینای دندان ندارند.

قیمت بیشتر و ماندگاری بیشتر

از طرف دیگر، ونیرهای چینی معمولاً دو برابر قیمت ونیرهای کامپوزیت هستند و برای قرار دادن آنها نیاز به حذف مینای دندان دارند. همچنین اگر تراشه یا آسیب ببینند قابل تعمیر نیستند. با این حال، ظاهر طبیعی دارند، دوام بیشتری دارند و می توانند تا ده سال دوام بیاورند. ونیرهای کامپوزیت انتخاب کمتری هستند زیرا مستعد ایجاد لکه هستند.

تراش دادن مینای دندان

قرار دادن ونیرها به خصوص روکش های چینی نیازمند برداشتن مقداری از مینای دندان و تغییر شکل دندان است. این کار به منظور صاف قرار گرفتن روکش و جلوگیری از داشتن ظاهری حجیم و غیر طبیعی انجام می شود. این مشکل ایجاد می کند زیرا محافظ طبیعی دندان برداشته می شود و تنها چیزی که برای محافظت از آن باقی می ماند روکش است. در حالی که آنها می توانند جایگزین شوند، پس از برداشتن روکش، دندان محافظت خود را از دست می دهد.

زمان آماده شدن ونیر برای نصب روی دندان بیمار

ونیرهای کامپوزیت را اغلب می توان در یک جلسه تکمیل کرد. دندانپزشک شما دندان های شما را برای رزین آماده می کند و سپس روکش ها را مستقیماً روی جلوی دندان های شما تراش می دهد. سپس رزین با استفاده از نور شدید سخت می شود و در نهایت روکش های شما صیقلی می شوند. ونیرهای کامپوزیت مستقیم (که به آن باندینگ کامپوزیت نیز گفته می شود) در واقع به جای آزمایشگاه خارج از سایت، روی دندان های شما حجاری می شوند. روند لمینت طولانی‌تر می‌شود، زیرا ونیرهای شما باید در آزمایشگاه دندانپزشکی آماده شوند و قبل از قرار بعدی به دندانپزشک شما تحویل داده شوند.

دوام لمینت

اگرچه ونیرهای کامپوزیت دارای چندین مزیت هستند، اما یک منطقه وجود دارد که نمی توانند با لمینت رقابت کنند: دوام. لمینت ماده ای بسیار قوی تر از رزین کامپوزیت(حتی با بهبود مواد رزین در طول سال ها) است

مدت زمان تقریبی عمر لمینت دندان و کامپوزیت

لمینت ها به طور متوسط ​​10 تا 15 سال دوام می آورند، اگرچه زمانی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می کنید و دستورالعمل های دندانپزشک خود را دنبال می کنید، می توانند حتی برای مدت طولانی تری دوام بیاورند. ونیرهای کامپوزیت تقریباً نصف طول عمر (معمولاً 5 تا 7 سال) دارند،

انتخاب عمر یا هزینه روکش

اگر به فکر قرار دادن ونیر هستید، مهم است که این معادله را در نظر بگیرید. یعنی در حالی که کامپوزیت ها ممکن است نصف پرسلن قیمت داشته باشند، فقط نیمی از آن عمر می کنند. بنابراین کدام ارزش بهتر است؟

چه زمانی ونیر کامپوزیت و لمینت دندان گزینه خوبی نیستند؟

در برخی موقعیت ها، دندان ها یا افراد خاصی کاندیدای مناسبی برای روکش های دندانی نیستند. این ممکن است شامل:

  1. دندان هایی با پوسیدگی یا بیماری فعال لثه. این شرایط باید قبل از ساخت و چسباندن ونیرهای دندانی درمان شوند
  2. دندان های ضعیف شده اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از بین رفته باشد یا با یک پرکننده بزرگ جایگزین شده باشد، دندان ها به اندازه کافی قوی برای عملکرد روکش دندانی نخواهند بود. تاج های دندان در این مورد راه حل های مناسب تری دارند.
  3. دندان های نامناسب شدید یا دندان های نامرتب، اوربایت و آندربایت. درمان ارتودنسی برای اصلاح این مشکلات پیچیده تر مورد نیاز است.
  4. فشردن و ساییدن معمولی دندان ها می تواند به راحتی ونیرهای دندان را تراشه کند یا بشکند. دندان قروچه (همچنین به عنوان دندان قروچه شناخته می شود) باید قبل از شروع هر گونه قرار دادن ونیرهای دندانی درمان شود. نایتگاردهای دندانی ممکن است در برخی موارد راه حلی برای این امر باشند.
نتیجه گیری کلی از لمینت و کامپوزیت

اکثر دندانپزشکان موافقند که لمینت ها طبیعی ترین و شبیه ترین زیبایی دندان را ارائه می دهند. لمینت دارای کیفیت شفافی است که کاملاً شبیه مینای دندان است. همچنین به دلیل استحکام مواد و لعابی که پس از درمان اعمال می شود، در برابر لک و بریدگی بسیار مقاوم است. از سوی دیگر، ونیرهای کامپوزیت متخلخل‌تر هستند و بنابراین مستعد لک هستند، به این معنی که ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی خود داشته باشید تا از برخی مواد غذایی لکه‌زا اجتناب کنید. کامپوزیت همچنین برای دستیابی به زیبایی دندان مانند باید پولیش شود. و حتی پس از آن نیز کاملاً قابل مقایسه نیست. هنگامی که متوجه شدید که کامپوزیت ونیر و لمینت دندان می تواند گزینه خوبی برای شما باشد (اینها معمولاً پس از یک آنالیز زیبایی کامل انجام می شود)، باید بر اساس تعدادی از عوامل مانند زمان، بودجه، نوع کار مورد نیاز و… تصمیم بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *