لطفا چند لحظه صبر کنید ...

یونیت دندان پزشکی انتخابی حساس برای آرامش بیمار، دندان پزشک و دستیارش

  • تعداد دیدگاه ها: 0
  • تاریخ انتشار: 01/01/05

یکی از مهمترین تصمیماتی که دندان پزشک برای مطبش می گیرد انتخاب جنس، برند، کیفیت، زیبایی و کارایی یونیت دندان پزشکی است. یونیت بزرگترین وسیله و چشمگیرترین در اتاق درمان است. هر بیماری به محض ورود به اتاق کار دندان پزشک اول با محیط، رنگ و یونیت اگر ارتباط گرفت احساس امنیت اولیه در آن برای ادامه حضور و درمان در وی شکل می گیرد.

یونیت دندان پزشکی سه ضلع دارد

یونیت دندان پزشکی سه ضلع دارد و تنها منحصر به بیمار نیست. یک یونیت دندان پزشکی خوب اول باید به روشی طراحی شده باشد که این سه ضلع را برای درمان موفق در نظر گرفته باشد:

1- بیمار

2- دندان پزشک

3- دستیاز دندان پزشک

اجزای اصلی‌ یونیت‌ دندانپزشکی‌ عبارتند از:

  • صندلی دندانپزشکی (Chair)
  • باکس یا جعبه کنار یونیت (Box)
  • چراغ یا لایت (Light)
  • بازو و پایه (Arm)
  • کاسه کراشوار و دوش لیوان پرکن
  • کنسول یا تابلت دندانپزشک (Table Plate)

صندلی های دندان پزشکی با طراحی مستقل متحرک

صندلی ‌های دندانپزشکی Mobile Independent Design صندلی ‌های چرخ ‌دار یا صندلی‌های تاشو با مکانیزم قفل هستند. آنها عمدتاً برای استفاده در عملیات های سیار طراحی شده اند و اغلب در مناطقی استفاده می شوند که دسترسی به خدمات دندانپزشکی بسیار محدود است.

صندلی های دندانپزشکی سقفی

صندلی دندانپزشکی Ceiling Mounted Design نوعی مبلمان اداری دندانپزشکی است که در سقف نصب می شود. همانطور که از نام آن پیداست، همه ضمیمه ها در سقف تعبیه شده اند و صندلی در زیر این ضمائم قرار دارد.

طراحی روی صندلی دندانپزشکی

برخلاف صندلی دندانپزشکی سقفی که در آن ضمائم در سقف تعبیه شده است، یک صندلی دندانپزشکی با طراحی نصب شده دارای موتور دندانی و ضمائم داخل صندلی دندان پزشکی است.

صندلی های دندانپزشکی ارتودنسی

صندلی های ارتودنسی صندلی های یک تکه و تمام بدن هستند که می توان آنها را در هر تعداد از موقعیت های نشستن مفصل بندی کرد. این صندلی ‌ها به بیماران این امکان را می ‌دهند که در طول قرار ملاقات خود احساس راحتی و امنیت داشته باشند بدون اینکه در طول جلسه احساس ناراحتی کنند.

خروجی فاضلاب یونیت دندان پزشکی

یونیت‌ ها دارای‌ ورودی های‌ آب‌ و هوا و خروجی‌ فاضلاب‌ می ‌باشند زیرا آب‌ و هوا جهت‌ راه‌اندازی‌ اینسترونت‌ها، پوآر، کویترون‌، ساکشن‌، کراشوار و دوش‌ آب‌ لیوان‌ استفاده‌ می شود. یونیت توسط هوای فشرده، آب و الکتریسته ازطریق کلید یا پدال فعال می گردد.

دو حالت اتصال اینسترومنت

اتصال اینسترومنت های چرخشی و پوآر آب و هوا به یونیت به دوطریق می باشد:

۱.شلنگ از بالا،

۲. شلنگ آویز (کویلی و یا تلفنی).

  • یونیت های شلنگ از بالا احتمال خطر سقوط توربین، ایرموتور و یا پوآر را از بین می برد.

نکات بهداشتی برای یونیت

ضروری است که یونیت دندانپزشکی طوری طراحی گردد که وسایل به راحتی در دسترس دندان پزشک قرار گرفته و انتشار عفونت را به حداقل برساند. سطوح یونیت باید کاملاً صاف و صیقلی باشد تا به راحتی تمیز وضدعفونی گردد و تحت تاثیر محلول های ضدعفونی کننده، رنگ آن خراب نشود (به همین دلیل یونیت هایی که رنگ سطح آن پخته شده اند ایده آل می باشند) و به منظور جلوگیری از انتشار عفونت استفاده از غلاف های یکبارمصرف برای اینسترومنت ها توصیه می شود. البته در برخی از یونیت ها منبعی جداگانه جهت ماده ضدعفونی وجود دارد که این ماده با آب مخلوط شده و به کاهش میکروارگانیسم ها کمک می نماید .

یونیت دندان پزشکی از کارایی تا زیبایی

شما باید یونیت دندان پزشکی را انتخاب کنید که به صورت ارگونومیک طراحی شده باشد تا به شما کمک کنند کار خود را به درستی انجام دهید و در عین حال بیماران خود را در حالتی راحت نگه دارد. علاوه بر این، یونیت باید مکمل طراحی و دکور دفتر شما هم باشد.

سایز استاندارد برای صندلی دندان پزشکی

هنگام انتخاب یونیت دندان پزشکی به سراغ صندلی هایی بروید که خیلی باریک یا پهن نیستند. به یاد داشته باشید، بیماران شما روی یک صندلی پهن راحت‌ تر خواهند بود، اما نباید آنقدر گشاد باشد که حرکت و دسترسی شما به بیمار را محدود کند. به طور خلاصه، شما باید صندلی ای را انتخاب کنید که به صورت ارگونومیک طراحی شده باشد تا علاوه بر راحتی بیشتر بیماران، بهره وری شما را هم افزایش دهد.

ویژگی های مدرن در یونیت دندان پزشکی

برخی از ویژگی های تکنولوژیکی پیشرفته ای که در صندلی های دندانپزشکی مدرن خواهید یافت عبارتند از:

یک صفحه کنترل مجهز به دکمه ها و یک صفحه نمایش لمسی برای تنظیم موقعیت صندلی،

حافظه قابل تنظیم برای موقعیت صندلی،

کنترل پای انعطاف پذیر می تواند باشد.

نکته کلیدی و مهم در عمر یونیت ها

نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید، قابلیت اطمینان است. هر صندلی که بخرید باید به مدت حداقل 10 سال به شما خدمات عالی ارائه دهد.

زیبایی شناسی و سبک

زیبایی و استایل در هنگام انتخاب صندلی های دندان پزشکی مهم است. به این دلیل که یونیت فضای برجسته ‌ای را در مطب دندان ‌پزشکی شما اشغال می‌ کنند و زمانی که بیماران برای قرار درمان می ‌رسند؛ ابتدا یونیت را می‌ بینند.

  • طبیعی است که روکش صندلی دندان شما پس از استفاده مکرر و چندین دور تمیز کردن، محو یا فرسوده شود. با استفاده از کیت های روکش می توانید ظاهر صندلی خود را تازه کنید و کاملاً مقرون به صرفه و در دسترس هستند.

مجهز بودن یونیت انتخابی

می توانید یک صندلی با وسایل روشنایی، واحدهای تحویل یا سایر وسایل برقی نصب شده بخرید. بنابراین نیازی به سیم کشی اضافی روی دیوار یا سقف نخواهید داشت. حتی برخی از صندلی ها بسته به نیاز شما به کابینت متحرک مجهز می شوند.

چرخش یونیت دندان پزشکی

بهتر عملکرد چرخشی 180 درجه باشد که به صندلی اجازه می دهد 90 درجه به چپ و راست بچرخد. این ویژگی برای اشعه ایکس داخل دهانی و سایر تجهیزات کمکی بسیار مفید است.

جنس یونیت دندان پزشکی

ساختار فولادی، روکش فوم تزریقی و روکش 100% پی وی سی چند لایه، صندلی بیمار را راحت تر می کند. تکیه گاه ابزارها به صورت یکپارچه و تکان خورده در جدول از سقوط تصادفی آنها جلوگیری می کند.

محافظ UV مانع از زرد شدن

صندلی با تکنولوژی بالا و مواد محافظ UV ساخته شده است که از زرد شدن قطعات جلوگیری می کند.

نور سرد در یا نور گرم

چراغ صندلی بهتر است. نور سرد تولید کند که از شناسایی انحراف از رنگ جلوگیری می کند.

کنترل پا و راحتی دندان پزشک

استفاده از کنترل پا باید کاملاً آسان باشد و فضای بیشتری را برای حرکت دندان پزشک در طول عمل ایجاد می کند.

تگیه گاه یونیت عامل مهم همکاری بیمار

تکیه گاه سر دو مفصلی، قابل جابجایی، آناتومیکی آسان، راحتی را برای بیمار فراهم می کند و امکان درمان بیماران معلول و کودکان را هم فراهم می کند.

چراغ های دندان پزشکی و فاصله استاندارد

چراغ دندان پزشکی یا اپراتور برای روشن کردن داخل دهان یا حفره دهان بیمار نشسته بر روی صندلی دندانپزشکی استفاده می شود. معمولاً در فاصله 30 تا 50 اینچی از دهان بیمار قرار می گیرد تا از تابش نور در چشم بیمار و ایجاد ناراحتی جلوگیری شود.

سه نوع چراغ اپراتور

در دندانپزشکی از سه نوع چراغ اپراتوری شامل چراغ های LED دندانپزشکی دیواری استفاده می شود. آنها شامل لامپ سنتی، نور هالوژن و چراغ های LED هستند. مشکل دو نوع قبلی تولید درجه بالاتر گرما است که ممکن است دندانپزشک، بیمار و درمان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

  • لامپ سیالیتیک که به دندانپزشک اجازه می دهد دید بدون سایه از دهان بیمار داشته باشد.

نمایشگر اشعه ایکس

هنگام استفاده از فیلم های اشعه ایکس IOPA، داشتن یک نمایشگر اشعه ایکس داخلی در یونیت دندانپزشکی بسیار مهم است. نگه داشتن فیلم IOPA در برابر نور عامل نیز کارساز است، اما به خوبی عملکرد یک نمایشگر اشعه ایکس نیست.

توصیه برای کمپرسور یونیت دندان پزشکی

یک کمپرسور معمولا بین 8 تا 10 بار فشار را در خروجی مخزن وارد می کند که برای تجهیزات دندان پزشکی بسیار زیاد است. بنابراین لازم است این تجهیزات را به فشار بین 4.5 تا 5.5 بار، طبق توصیه‌ های سازنده، قرار دادن یک تنظیم کننده فشار با فیلتر پتانسیل، در خروجی کمپرسور و عایق بندی خوب مطب دندانپزشکی بسیار مهم است.

بین یونیت دندانپزشکی و صندلی دندانپزشکی متفاوت است

یونیت های دندانی اغلب به اشتباه صندلی دندان نامیده می شوند، صندلی دندان پزشکی یکی از اجزای یک یونیت کامل است. صندلی بیمار بخش مهمی از واحد کامل یونیت جایی که مشاوره بیمار روی انجام می شود. برای تمامی صندلی ها امکان تنظیم ارتفاع و شیب صندلی و همچنین موقعیت تکیه گاه وجود دارد.

احتمالات را در نظر بگیرید

واحدهای دندان پزشکی همچنین باید به منبع آب برای عملکردهای شستشو، تمیز کردن و خنک کننده متصل شوند. آب می تواند مشکلات زیادی را در واحدهای دندانی مانند رسوب آهک، ماسه، لجن، زنگ یا کلر ایجاد کند. بیوفیلم های باکتریایی نیز می توانند به سرعت در سطوح داخلی لوله ها و ظروف مرتبط ظاهر شوند. برای جلوگیری از چنین عوارضی، داشتن یک دستگاه قطع کننده آب عمومی به راحتی در دسترس، تمیز و کارآمد در مطب بسیار مهم است.

اتصال به منبع تغذیه در یونیت دندان پزشکی

برخی از اجزای یونیت دندان پزشکی و همچنین ابزار مورد استفاده در طول درمان نیاز به منبع تغذیه دارند. به عنوان مثال، میکرو موتورها یا برخی از صندلی های دندان پزشکی برای کار کردن باید به منبع تغذیه متصل شوند.

 ستون فقرات دندان پزشک و یونیت

صندلی دندان پزشک یا دستیار نیز باید پایین تر از صندلی بیمار باشد. در این حالت، ستون فقرات دندان پزشک انحنای طبیعی خود را حفظ می کند که از فشار طولانی مدت بر دیسک های بین مهره ای جلوگیری می کند. استفاده از میکروسکوپ ها هم مفید است.

کلام آخر

پاشنه آشیل یک مطب می تواند یونیت باشد. در انتخابش بیاد سعی کرد تمام زوایای انتخابی که به آرامش بیمار، دندان پزشک و دستیارش منتهی می شود را رعایت کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *