لطفا چند لحظه صبر کنید ...

دندان شیری می تواندسرنوشت دندان اصلی را تغییر دهد

  • تعداد دیدگاه ها: 0
  • تاریخ انتشار: 00/12/27

پس از هفته ‌ها تماشای آب دهان و سر و صدا کردن نوزادتان، بالاخره اولین جوانه دندان شیری کوچک از لثه بیرون می‌زند. طی چند سال آینده، لبخند لثه ای کودک شما به تدریج با دو ردیف دندان شیری جایگزین می شود. دندان های شیری ممکن است کوچک باشند؛ اما مهم هستند. آنها به عنوان جایگیر برای دندان های بزرگسال عمل می کنند. بدون مجموعه ای از دندان های شیری سالم، کودک شما در جویدن، لبخند زدن و صحبت کردن واضح مشکل خواهد داشت. به همین دلیل است که مراقبت از دندان های شیری و حفظ آن ها بدون پوسیدگی بسیار مهم است. با شروع زودهنگام، کودک شما به انجام کارهای بهداشت دهان به صورت روزمره عادت می کند.

مراقبت از لثه های کودک

بدون در آمدن دندان شیری، شما می توانید بلافاصله مراقبت از لثه های نوزاد خود را شروع کنید. اما در ابتدا، مراقبت شامل مسواک و خمیر دندان نمی شود. در عوض، این مراحل را انجام دهید:

یک پارچه شستشوی نرم و مرطوب یا تکه گاز بگیرید.

حداقل دو بار در روز به آرامی لثه های کودک خود را پاک کنید.

به خصوص لثه های کودک را بعد از شیر خوردن و قبل از خواب پاک کنید.

  • این کار باکتری ها را شسته و از چسبیدن آنها به لثه ها جلوگیری می کند. باکتری ‌ها می‌توانند پلاک ‌های چسبنده‌ ای از خود به جای بگذارند که به دندان‌های شیرخوار هنگام ورود آسیب می‌زند.

مسواک زدن دندان های کودک

هنگامی که اولین دندان های شیری شروع به بیرون زدن کردند، می توانید ار مسواک استفاده کنید. ممکن است متخصص اطفال کودک شما به شما پیشنهاد دهد که منتظر بمانید تا چهار دندان پشت سر هم بیرون بیایند. دیگران توصیه می کنند تا 2 یا 3 سالگی کودک صبر کنید. یک مسواک با خصوصیات زیر انتخاب کنید:

  1. برس نرم
  2. سر کوچک
  3. دسته بزرگ
  • در ابتدا فقط مسواک را خیس کنید. خیساندن برس در آب گرم برای چند دقیقه قبل از مسواک زدن می تواند موهای زائد را بیشتر نرم کند.

استفاده از فلوراید کمک بزرگی برای سلامت دندان

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که از دندان ها در برابر ایجاد حفره محافظت و تقویت می کند. استفاده از آن در اوایل زندگی کودک شما محافظت بیشتری برای رشد دندان ها ایجاد می کند.

زمان شروع استفاده از خمیر دندان فلوراید دار برای کودکان

دندانپزشکان توصیه می کنند که خمیردندان حاوی فلوراید را زمانی شروع کنید که کودک شما می تواند پس از مسواک زدن خمیر دندان را به طور قابل اعتماد بیرون بیاورد. به طور معمول مقدار زیادی فلوراید را از آب آشامیدنی دریافت می کنند و نباید فلوراید را با غلظتی که در خمیردندان دارد بخورند.

چند بار دندان کودکان باید مسواک زده شود؟

دندان های کودک خود را دو بار در روز مسواک بزنید – صبح و درست قبل از خواب. 2 دقیقه را به مسواک زدن اختصاص دهید و زمان بیشتر را روی دندان های آسیاب پشتی متمرکز کنید. این ناحیه ای است که اغلب ابتدا حفره ها ایجاد می شوند.

زمان استقلال کودک در مسواک زدن

به نظارت بر روند مسواک زدن کودک را ادامه دهید تا زمانی که کودکتان بتواند بدون کمک آب دهان خود را بشویید و تف کند. این معمولاً در حدود 6 سالگی اتفاق می افتد. تا این زمان، به یاد داشته باشید که بهترین راه برای آموزش مسواک زدن به کودکان، الگو گرفتن است. اجازه دادن به فرزندتان برای تماشای مسواک زدن شما، اهمیت بهداشت دهان و دندان را آموزش می دهد.

از چه زمانی کودک باید خمیر دندان را شروع کند؟

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان زیر 6 ماه توصیه نمی شود زیرا آنها دندان ندارند. فلوراید روی مینای دندان بهترین اثر را دارد. شما فقط باید مقدار کمی برای کودکان نیاز داشته باشید. در 24 ماهگی، تمام دندان های کودک شما باید در آمده باشد

اول عادت و پذیرش روزانه مسواک زدن مهم است

اگر در ابتدا نتوانستید زیاد مسواک بزنید نگران نباشید. نکته مهم این است که کودک خود را به مسواک زدن به عنوان بخشی از برنامه روزمره عادت دهید. شما می توانید با ارائه یک مثال خوب و اجازه دادن به آنها در حال مسواک زدن خودتان کمک کنید.

نکات مسواک زدن برای نوزادان

برای نوزادان و کودکان نوپا تا 3 سال اندازه عدس، خمیر دندان و برای کودکان 3 تا 6 سال به اندازه یک نخود استفاده کنید.

مسواک زدن برای کودکان بازی است

همه کودکان مسواک زدن را دوست ندارند، بنابراین ممکن است مجبور باشید به تلاش خود ادامه دهید. آن را به یک بازی تبدیل کنید، یا همزمان دندان های خود را مسواک بزنید و سپس به کودک خود کمک کنید تا دندان های خود را تمام کند.

آموزش روش مسواک زدن کودکان

ساده ترین راه برای مسواک زدن دندان های کودک این است که آنها را روی زانوی خود بنشینید و سر آنها را روی سینه خود قرار دهید. با یک کودک بزرگتر، پشت سر آنها بایستید و سر آنها را به سمت عقب خم کنید. دندان ها را به صورت دایره های کوچک مسواک بزنید و تمام سطوح را بپوشانید و کودک خود را تشویق کنید تا خمیر دندان را بیرون بیاندازد. نیازی به شستشو با آب نیست، زیرا فلوراید را از بین می برد.

  • بر مسواک زدن نظارت کنید تا مطمئن شوید که کودک شما مقدار مناسبی از خمیر دندان را دریافت می کند و خمیر دندان را از لوله نمی خورد یا نمی لیسد.
  • به کودکتان کمک کنید تا دندان‌هایش را مسواک بزند تا زمانی که مطمئن شوید خودش می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

قند و پوسیدگی دندان

قند در هر سنی منجر به پوسیدگی دندان می شود اما توجه بیشتر در دوران کودکی به علت مصرف بیشتر کودکان از شکلات و مواد غذایی شیرین است. شکر باعث پوسیدگی دندان می شود. این فقط در مورد میزان قند موجود و مصرفی در غذاها و نوشیدنی های شیرین نیست، بلکه مدت زمان و هر چند وقت یکبار تماس دندان ها با قند هم اهمیت دارد. با استفاده از آبمیوه های صنعتی دندان ها برای مدت طولانی در قند شستشو داده می شوند. اسید موجود در نوشیدنی ها به دندان ها نیز آسیب برساند.

زمان مصرف آبمیوه های شیرین برای کودکان

اگر می‌خواهید به فرزندتان غذاهای شیرین یا آب میوه بدهید، فقط در زمان غذا به او بدهید. به یاد داشته باشید که 1 قسمت آب میوه را با 10 قسمت آب رقیق کنید. کودک شما نباید بیش از 1 نوشیدنی آب میوه (150 میلی لیتر) در هر 1 روز به عنوان بخشی از 5 روز خود مصرف کند.

قندهای طبیعی و پوسیدگی دندان کودکان

قندهایی که به طور طبیعی در میوه های کامل و شیر یافت می شوند کمتر باعث پوسیدگی دندان می شوند، بنابراین نیازی به کاهش مصرف این نوع قندها ندارید.

مشکل رایج دندان کودکان

درک مشکلات رایج دندان پزشکی کودکان و علت رخ دادن آنها به شما و فرزندتان کمک می کند تا بدانید چگونه از آنها پیشگیری کنید. با جمع آوری نظرات دندان پزشکان، مشکل های رایج دندانی برای کودکان را جمع اوری کرده ایم که به همراه نحوه جلوگیری از رشد آنها در این مقاله عنوان می شود.

پوسیدگی دندان (حفره)

اکثر کودکان خردسال در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بدون نظارت مهارت ندارند. همراه با این واقعیت که برخی از کودکان ممکن است رژیم غذایی پر قند داشته باشند، پوسیدگی دندان می تواند به یک مشکل اصلی تبدیل شود. اسید موجود در پلاک اساساً مینای دندان را می خورد و در نهایت دندان را از بین می برد.

راهکار جلوگیری از پوسیدگی دندان

والدین باید بر مسواک زدن کودکان نظارت داشته باشند و به آنها کمک کنند تا زمانی که بتوانند به تنهایی مسواک را محکم بگیرند و کنترل کنند. اطمینان از اینکه کودک شما هر روز پلاک، باکتری و ذرات غذا را از دندان های خود پاک می کند، به جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان کمک می کند. اگر حفره ایجاد شود، درمان معمولی پر کردن دندان است که شامل سوراخ کردن پوسیدگی و پر کردن سوراخ با مواد کامپوزیت سخت است.

حساسیت دندان

دندان‌های حساس یک مشکل دندانی هستند که می ‌تواند ناراحت کننده و باعث حواس‌ پرتی شود و اغلب تمرکز و روال کودک شما را مختل می‌کند. برخی از موارد مختلفی که می تواند باعث ایجاد احساس حساسیت در دندان های کودک شما شود عبارتند از:

  1. نواحی پوسیدگی (حفره ها)
  2. دندان های دائمی تازه روییده
  3. فرسایش اسیدی و سایش مینای دندان
  4. دندان قروچه (براکسیسم)
  5. پر کردن ترک خورده یا گم شده
  6. درمان ارتودنسی

راهکار درمان حساسیت دندانی در کودکان

در مورد دندان های حساس، درمان های مختلفی وجود دارد که می تواند به کاهش درد و ناراحتی کودک شما کمک کند. اگر حساسیت ناشی از یک مشکل مرتبط با دندان مانند حفره است، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از بدتر شدن موضوع جلوگیری کنید.

فوریت های پزشکی

این یک مشکل دندانی است که تقریباً در هر زمانی ممکن است رخ دهد. بچه ‌هایی که ورزش می‌ کنند، با خواهر و برادر خود در خانه ‌های خشن قرار می‌ گیرند، یا هنگام دوچرخه ‌سواری زمین می ‌افتند، همگی سناریوهایی هستند که در آن‌ها یک تصادف مرتبط با دندان ‌ها ممکن است رخ دهد. این حوادث می تواند منجر به ترک خوردن، شکستن یا ترک خوردن دندان شود. در شرایط شدیدتر، دندان دائمی ممکن است به طور کامل کنده شود.

راهکار بیشگیری و درمان در فوریت های پزشکی

اگر دندان دائمی کودک شما افتاد، فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید تا یک قرار ملاقات اورژانسی داشته باشد و دندان را بیرون بیاورید. دندان را در یک لیوان شیر، محلول نمکی یا آب تمیز قرار دهید. دندانپزشک ممکن است بتواند دندان دائمی را دوباره در سوکت قرار دهد و به آن اجازه دهد تا با کمک نگهدارنده دوباره بچسبد.

ژنژیویت و بیماری لثه کودکان

ممکن است فکر کرده باشید که بیماری های لثه مشکلات دندانی هستند که فقط در بزرگسالان دیده می شود. التهاب لثه و بیماری لثه می تواند در کودکان رخ دهد و در واقع در بیماران دندانپزشکی کودکان بسیار شایع است. ژنژیویت پیش ساز بیماری لثه است و اغلب با قرمزی، تورم لثه ها و خونریزی خفیف هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن کودک مشخص می شود.

راهکار کنترل و پیشگیری ژنژیویت

بیماری لثه در کودکانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، تهاجمی تر است. اغلب شامل درد در دهان، تحلیل لثه و نواحی تورم می شود. در بیشتر موارد، اگر مراقبت های بیشتری برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه صورت می گرفت، می توان از التهاب لثه و بیماری لثه جلوگیری کرد. در موارد دیگر، دندان‌های کودک شما ممکن است به قدری کج و شلوغ رشد کنند که نتوانند دندان‌های خود را به‌ درستی تمیز کنند و در نتیجه مناطقی از التهاب لثه یا بیماری لثه ایجاد شود.

مشکلات ارتودنسی

کودکان به ندرت بدون هیچ مداخله ای دندان های کاملا صاف دارند. خوشبختانه، درمان های ارتودنسی زیادی وجود دارد که به کودک یا نوجوان شما کمک می کند تا با اعتماد به نفس لبخند بزند. مشکلات ارتودنسی اغلب نتیجه ژنتیک است، به طوری که اندازه و شکل فک در نحوه رشد و به هم رسیدن دندان های کودک شما نقش دارد. برخی از مشکلات رایج ناهماهنگی که در کودکان دیده می شود مانند اوربایت، آندربایت، اپن بایت و مشکلات فاصله.

راهکار پیشگیری در درمان ارتودنسی

این ایده خوبی است که فرزند خود را برای اولین جلسه ارتودنسی خود در حدود سن هفت یا هشت سالگی قرار دهید. مشکلات ارتودنسی می تواند چیزی بیش از یک لبخند کج باشد. شلوغی زیاد و ناهماهنگی دندان های کودک شما می تواند منجر به مشکلات فک، ترک خوردن دندان ها و مسائل بهداشت دهان و دندان شود.

مکیدن بیش از حد انگشت شست

بسیاری از نوزادان، کودکان نوپا و کودکان کوچک به مکیدن شست و استفاده از پستانک به عنوان وسیله ای برای تسکین اضطراب متوسل می شوند. تا زمانی که کودک بزرگتر نشده باشد، واقعاً به یک مشکل دندانی تبدیل نمی شود و همچنان به این عادت ادامه می دهد، زیرا مکیدن طولانی شست می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در نحوه رشد دندان های کودک شود. به همین دلیل، والدین نباید اجازه دهند این عادت از مرحله کودک نوپا نیز ادامه یابد.

مشکل open bie  در کودکان

در اغلب موارد، مکیدن مزمن شست و استفاده از پستانک می تواند باعث چیزی شود که به عنوان اُپن بایت شناخته می شود. اپن بایت زمانی است که دندان‌های جلوی بالایی با دندان‌های جلوی پایین کنار هم قرار نمی‌گیرند و حتی زمانی که دهان بسته است، فاصله ایجاد می‌شود. این امر می تواند گاز گرفتن و جویدن کودک را دشوار کند و حتی بر گفتار او تأثیر بگذارد.

بوی بد دهان

بوی بد دهان که به نام هالیتوز نیز شناخته می شود، می تواند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سنشان تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، بوی بد مزمن در کودکان می تواند نشان دهنده مشکل ریشه ای عمیق تر از خوردن غذاهای بدبو باشد.

بوی بد دهان می تواند یک شاخص باشد

هالیتوزیس در نهایت توسط باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند ایجاد می شود. این کلونی باکتری ها از باقیمانده غذا، مایعات و پلاک تغذیه می کنند – در حین خوردن، سولفید هیدروژن تولید می کنند که منجر به بوی بد در دهان می شود. مانند بزرگسالان، بوی بد دهان در کودکان صبح ها، پس از بیدار شدن از خواب بیشتر دیده می شود. در طول شب، باکتری‌ها در دهان تکثیر می‌شوند که منجر به «نفس صبحگاهی» می‌شود. با این حال، اگر بوی بد دهان کودک شما در طول روز ادامه داشته باشد، احتمالاً نشان دهنده یک مشکل بزرگتر است.

احتمالات را در نظر بگیرید

مشکلات لثه، بهداشت نامناسب دهان و خشکی دهان شایع ترین عامل ایجاد بوی بد دهان هستند، اما مسائل دیگری مانند سینوزیت مزمن، دیابت، پوسیدگی دندان و مشکلات گوارشی نیز می توانند منجر به بوی بد دهان شوند. گاهی اوقات، روشی که دارو در بدن تجزیه می‌شود می‌تواند باعث ایجاد تنفس غیرطبیعی شود.

راهکار کنترل بوی بد دهان در کودکان

بهداشت مناسب دندان بهترین راه برای درمان و پیشگیری از بوی بد دهان است. یک دهانشویه آنتی باکتریال ممکن است به کاهش هر گونه بو کمک کند و مسواک زدن زبان می تواند به مبارزه با باکتری های موجود در دهان کمک کند.

از دست دادن دندان های شیری

برای بسیاری از کودکان، اولین دندان لق یک نشانه هیجان انگیز است و “دندان شیری” کوچک آنها به زودی با دندان “بزرگ” جایگزین می شود. از دست دادن دندان یک مرحله طبیعی رشد است. اولین دندان از دست رفته معمولاً یکی از دندان های جلوی میانی است و معمولاً در حدود شش سالگی لق می شود. به طور کلی، دندان های آسیاب تا زمانی که کودک بین 10 تا 12 سالگی نباشد از بین نمی رود و اکثر کودکان تا 13 سالگی مجموعه کامل 28 دندان دائمی خود را دارند.

مشورت با دکتر متخصص اطفال

برای بسیاری از کودکان، از دست دادن دندان های شیری یا شیری بدون درد است. با این حال، اگر از افتادن خودداری کرد یا باعث درد کودک شد، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که با دندانپزشک خود مشورت کنید.

احتمالات را در افتادن دندان شیری در نظر بگیرید

بیشتر دندان های لق در نتیجه رویش دندان دائمی در زیر دندان شیری هستند، اما برخی از آنها به دلیل آسیب یا ضربه به دندان قبل از آماده شدن برای بیرون آمدن است. اگر دندان کودک شما قبل از این که باید لق شده باشد، به دندانپزشک معتبر مراجعه کنید – آنها تمام تلاش خود را برای حفظ دندان انجام می دهند تا دندان های دائمی به درستی رشد کنند.

نتیجه گیری کلی از دندان های شیری کودکان

در این مقاله سعی شد مسیر بهداشت در نوزادان تا شروع دندان در آوردن کودک بررسی شود و بیشترین مواد غذایی که برای پوسیدگی دندان ها پر خطر است و مقدار مصرفش را با شما در میان بگذاریم و ده مشکل احتمالی بر اثر تجربه دندان پزشکان که در مریض های اطفال خود با آن مواجه شدند را دسته بندی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *