لطفا چند لحظه صبر کنید ...

تاریخچه ایمپلنت دندانی را بدانید

  • تعداد دیدگاه ها: 0
  • تاریخ انتشار: 00/10/11

نمی دانم خدا چه جوری و به چه دلیلی دندان های ما را اینقدر آسیب پذیر آفریده است. دندان هایی که اگر کمی از مراقبت های روزانه برایش کم بگذاریم؛ دندان درد و نهایت کشیدنش به سراغمان می آید. دندان های اجدادمان داستان استقامتش چگونه بوده است را نمی توان با هیچ قطعیتی در موردش نظر داد. این نازک، نارنجی هایی که در دهانمان زندگی می کنند (بدون وجودشان جویدن بی مفهوم می شود) را خیلی مراقبتشان کنید چون برای جایگزینی یک دندان دیگر به جای دندان اصلی روزگار وحشتناکی گذشته است. اگر تا حالا در مورد اهدای عضو شنیده اید در مورد واگذاری دندان مطمئناً! نشنیده اید. با ما در این مطلب همراه باشید تا روح مردگان قربانی این عمل هم کمی آرام بگیرد!!

وضعیت سلامت دندان افراد تا قبل از عصر الیزابت اول

تا زمان تودور، دندان‌های اکثر مردم لزوماً آنقدر بد نبود. اسکلت‌ هایی که از دوران ماقبل تاریخ تا عصر الیزابت کشف شده‌اند، اغلب نشان می‌دهند که افراد به‌طور شگفت‌ انگیزی دندان‌ های سالمی داشتند. این واقعیت که بسیاری از افراد شاغل در رژیم غذایی خود مواد قندی کمتری داشتند که اغلب می توانست به تمیز و قوی نگه داشتن دندان هایشان کمک کند.

قاتل واقعی دندان از راه رسید

قاتل واقعی شکر تصفیه شده بود که در اواخر دهه 1400 میلادی وارد بازار شد و در ابتدا ذخیره ثروتمندان بود. گفته می ‌شود که ملکه الیزابت اول آنقدر به غذاهای شیرین علاقه داشت که دندان ‌هایش در اواخر زندگی کاملاً سیاه شده بود و مردم در درک گفتار او مشکل داشتند.

نیاز  جدی به دندان مصنوعی شکل گرفت

در دهه 1700، همان طور که گفتیم شکر در سراسر اروپا شناخته شده و در دسترس بود. در نتیجه، پوسیدگی دندان بیشتر شد و تکنیک های حفظ دندان مانند کانال ریشه هنوز توسعه نیافته بود. این بدان معناست که بسیاری از افراد دندان های خود را از دست داده اند و به ندرت اتفاق می افتد که فردی با تمام دندان های طبیعی خود به 50 سال برسد. و بسیاری از مردم به دندان مصنوعی نیاز داشتند.

  • شاید علامت سوالی در ذهن شما شکل بگیرد که در عصر ما هم شکر مصرف می شود حتی بیشتر، در دهه1700 میلادی هنوز بهداشت دندان با مسواک زدن رایج نبود.

آگهی های رفع مشکل دندان در مجلات

برخی از اولین آگهی‌ های محلی برای «دندان‌پزشکان» یا «جراح-دندان‌پزشک» در مطبوعات در شهر باث در دهه 1700 منتشر شد، در دوران طلایی آن شهر به ‌عنوان یک استراحتگاه بهداشتی برای اشراف، که البته هزینه ‌های گزافی هم برای رهایی از شر رنج دندان درد خود پرداخت می‌کردند.

  • این نکته را در یاد داشته باشید تا دلیل گرانی هزینه های دندان پزشکی را در آن زمان بگوییم.

تاریخچه واقعی دندان های مصنوعی یا دندان کاذب

تاریخچه واقعی دندان های مصنوعی تا همین اواخر، دندان های “کاذب” اغلب اصلا کاذب نبودند، بلکه دندان های واقعی از انسان یا حیوان دیگری گرفته شده بودند. قدیمی ترین سابقه پروتزهای مصنوعی مربوط به قرن هفتم قبل از میلاد است، زمانی که اتروسک ها پروتزهایی را از دندان های حیوان و انسان ساختند. این هنر با تمدن آنها به پایان رسید، اما با ساختن دندان مصنوعی در دهه 1700 دوباره ظهور کرد.

بی رحمی که هزینه های دندان پزشکی را بالا برد

با از دست دادن دندان های افراد به دلیل پوسیدگی، شروع به استفاده از ست های کاذب کردند. گاهی اوقات دندان‌های جدید مصنوعی بودند، اما اغلب از دهان مرده ‌ها یا حتی از اهداکنندگان زنده گرفته می‌شد تا کاشته شوند. این اهدا کنندگان زنده کسانی نبود جز بردگان سیاه پوست که در ازای مبلغی یا به حکم برده بودن دندانش را می کشیدند و برای افراد ثروتمند به کار می بردند. به دستور دندان سازان، شبانه قبرهای مردگان را نبش قبر می کردند تا با بررسی دندان هایشان، سالم ها را می کشیدند و با قیمتی گزاف به افرادی که خواستار آن بودند می فروختند.

انواع اولیه دندان مصنوعی

اگرچه فناوری مدرن ما و استفاده آسان از پروتزهای مصنوعی را به راحتی اجازه می دهد، اما همیشه اینطور نبود. پروتزهای اصلی با تناسب، چسبندگی، راحتی و دوام مشکل داشتند. همانطور که دندان پزشکان سعی در بهبود دندان مصنوعی داشتند، مواد و تکنیک های مختلفی را امتحان کردند.

عاج جایگزین دیگری برای دندان پوسیده

عاج یکی از اولین موادی بود که برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شد. عاج از حیواناتی مانند اسب آبی، شیر دریایی یا فیل به دست آمد. این دندان ها تمایل به پوسیدگی داشتند و به ندرت طبیعی به نظر می رسیدند، اما کار جویدن را انجام می دادند. حتی پس از اینکه دندان ‌های باکیفیت انسان در اواخر قرن هجدهم در دسترس‌تر شدند، هنوز از عاج برای پایه دندان‌های مصنوعی استفاده می ‌شد.

دندان های سرقتی با مالکیت جدید

بهترین دندان مصنوعی از دندان انسان ساخته شد. منشا این دندان ها از قبرهای سرقت شده، دهقانانی که به دنبال درآمد سریع بودند تهیه می شد. قابل درک است که این منابع دندان هایی با کیفیت پایین ارائه می کردند. کیفیت پایین آنها به این معنی بود که پروتزهای دندانی عمدتاً زیبایی هستند و باید برای غذا خوردن برداشته شوند.

جنگی پر سود برای حرفه دندان سازی

مرگ 50000 سرباز در نبرد واترلو در سال 1815 به زودی کمبود دندان های با کیفیت انسان را کاهش داد. سربازانی که در واترلو راهپیمایی می کردند جوان و سالم بودند، بنابراین دندان هایشان برای ساختن پروتز ایده آل بود. “دندان های واترلو” در بریتانیا مد شد.

اصطلاح دندان واترلو شکل گرفت

این روش استفاده از دندان های انسان برای دندان مصنوعی تا اواخر دهه 1860 ادامه یافت. جنگ داخلی آمریکا یک منبع برای این نسخه ‌های بعدی «دندان‌های واترلو» فراهم کرد. دندان‌هایی که در بشکه‌ ها به بریتانیا فرستاده می‌ شد، برای ساخت ست ‌ها و ایمپلنت ‌های کاذب استفاده می‌شدند. نبرد واترلو بازار را متحول کرد زیرا قیمت دندان ها به طور چشمگیری کاهش یافت. طبقات متوسط اکنون می‌توانستند دندان ‌های جدید را نیز بخرند، و «دندان‌های واترلو» به یک اصطلاح رایج ویکتوریایی برای دندان ‌های مردگان تبدیل شد.

ماده جدیدی به نام ولکانیت انقلاب در علم دندان سازی

پس از سال 1843 که چارلز گودیر چگونگی ساخت لاستیک انعطاف پذیر را کشف کرد، چنین تکنیک های وحشتناکی کاهش یافت. برادر چارلز، نلسون، نام ماده جدید را ولکانیت گذاشت و آن را در سال 1851 به ثبت رساند. مشخص شد که ولکانیت پایه راحت‌تری برای دندان‌های مصنوعی ایجاد می‌کند. از آنجایی که نسخه‌ های دیگر دندان ‌های مصنوعی گران ‌تر بودند، بازار دندان‌ های ولکانیت رونق گرفت. برای اولین بار، افراد طبقه متوسط به همراه افراد ثروتمند، دندان مصنوعی خریده و می پوشند.

پرسلان هم وارد دنیای دندان شد

دندان مصنوعی چینی در اواخر دهه 1700 در فرانسه وارد شد. پس از بهبودهای زیادی در استحکام و بافت در اواخر دهه 1800 بود که دندان ‌های چینی انتخابی محبوب برای دندان ‌های مصنوعی و بریج بودند و جایگزین دندان ‌ها، عاج و استخوان انسان شدند. پرسلن هنوز یک انتخاب محبوب برای بسیاری از کاربردهای دندانپزشکی است.

شخصیت معروف اول ملکه الیزابت اول

در طول سلطنت 44 ساله او از 1558تا1603، دندان مصنوعی عاج هنوز ساخته نشده بود. در نتیجه، تنها راه حلی که برای او وجود داشت، پر کردن تکه های پارچه در شکاف دندان ‌هایش هنگام حضور در رویدادهای عمومی بود.

جرج واشنگتن شخصیت مشهور دوم

با وجود افسانه های رایج، دندان های جورج واشنگتن از چوب ساخته نشده بود. در عوض، واشنگتن چندین دندان پزشک را در طول زندگی خود مأمور ساخت تا دندان مصنوعی را از بهترین مواد موجود بسازند. جورج در بیست سالگی شروع به از دست دادن دندان های خود به دلیل پوسیدگی کرد و در طول سال ها دائماً از دندان درد رنج می برد.

قبل از جنگ انقلابی، دکتر جان بیکر یک پروتز جزئی از عاج ساخت تا به دندان های باقی مانده واشنگتن سیم کشی کند. بعدها، دکتر جان گرین وود از نیویورک برای مراسم تحلیف رئیس جمهور در سال 1789 یک پروتز پیشرفته از عاج اسب آبی ساخت. دکتر گرین وود حتی یک سوراخ در دندان مصنوعی آخرین دندان باقی مانده واشنگتن ایجاد کرد که واشنگتن بعداً به عنوان تشکر به او هدیه داد.

اول مسواک زدن برای زیبایی بود نه بهداشت دهان

بهداشت دندان در دوران ویکتوریا نیز در حال بهبود بود. مردم همیشه دندان‌های خود را تمیز می‌کردند، اگرچه معمولاً بیشتر برای ظاهرشان تا بهداشت. آنها از پارچه یا شاخه استفاده می کردند تا اینکه اولین مسواک در قرن هجدهم به وجود آمد. ویلیام آدیس از لندن در دهه 1780 آنها را تولید می کرد، موهایی که از خوک ها گرفته شده بودند.

  • برای مدت طولانی، اینها نسبتاً گران بودند، بنابراین غیر معمول نبود که اعضای خانواده از مسواک مشترک استفاده کنند.

دندان مصنوعی مدرن

خوشبختانه برای ما، قرن بیستم فناوری ها و مواد جدیدی را برای دندان مصنوعی به ارمغان آورد. رزین‌های اکریلیک و سایر پلاستیک‌های قالب‌گیری در حال حاضر برای پروتزهای مصنوعی و جزئی‌های بریج معمول هستند. به راحتی می توان پلاستیک ها را به دست آورد و دستکاری کرد، بنابراین قیمت دندان مصنوعی نیز به میزان قابل توجهی پایین تر است.

بهداشت دهان و دندان

پیشرفت های دندان پزشکی نیز در رابطه با تناسب و ساکشن دندان های مصنوعی به وجود آمد. دندان‌ های مصنوعی و پروتزهای مدرن راحت‌ تر هستند، جویدن با آن ‌ها آسان‌ تر است (بله، حتی ذرت روی بلال) و ماندگاری بیشتری نسبت به دندان‌های ساخته شده با مواد قبلی دارند. اگرچه، به لطف پیشرفت در بهداشت و دندانپزشکی، اکنون افراد کمتری به دندان مصنوعی و پروتز مصنوعی نیاز دارند.

کلام آخر

برای مدت طولانی دندان پزشکی به جای یک حرفه پزشکی به عنوان یک “تجارت” در نظر گرفته می شد، اما با پیشرفت علم پزشکی و درک پیچیده تر از آناتومی و درد، این تغییر شروع شد. در دوران ویکتوریا هر کسی می ‌توانست خود را به عنوان یک دندان ‌پزشک معرفی کند  و این کار را هم کردند. در سال1860 میلادی کالج سلطنتی جراحان، اولین نامزدهای خود را برای مدرک “لیسانس جراحی دندان LDS بررسی می کرد. در دهه 1870، هرکسی که خود را «دندان‌پزشک» یا «جراح دندان‌پزشک» می‌ نامید، باید در فهرست دندانپزشکان ثبت شده توسط شورای پزشکی عمومی ثبت می ‌شد. اگرچه تنها در سال 1921 بود که مدرک دندان پزشکی یا پزشکی اجباری شد. همین تغییر روش مسیر دندان سازی به دندان پزشکی باعث رشد سریع و همفکری دندان پزشکان برای ابداع، استفاده از مواد و ابزار مناسب در این حرفه شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *