لطفا چند لحظه صبر کنید ...

تحلیل رفتن سلامت جسمی دندانپزشک

  • تعداد دیدگاه ها: 0
  • تاریخ انتشار: 00/09/02
سلامت روان دندانپزشک

 

زمانی که رتبه کنکور را اعلام کردند، بین پزشکی رفتن و انتخاب گرایش دندان پزشکی مردد بودی؟ امروز دندان پزشک هستی، یک دندان پزشک که گاهی از زیادی کار و خستگی حرفی برای گفتن ندارد. گاهی بیماری در باز کردن دهانش همکاری نمی کند و گردن درد، شب آرامش برای استراحت نمی گذارد. وای ی ی ی  حاضر نیستی بیمار کودک قبول کنی چون تو هستی که باید با تمام وجود کمر و گردنت را بگذاری تا بتوانی دندان را در دهانش ببینی و مشکل را برطرف کنی. کار کردن روی دندان های پایین را بر دندان های فک بالا را ترجیح می دهی. این ها داستان های پنهان یک دندان پزشک است که حالش را فقط همکار و فیزیوتراپش می فهمد. درست است که بیمارها از دندان پزشکی می ترسند ولی راحت روی یونیت دراز می کشند و نهایت فکشان خسته می شود و حتی لحظه ای فکر نمی کنند اوضاع و احوال ستون فقرات و مهره های گردن تو چیست. در این مطلب قرار نیست شما را به کشفی بزرگ برسانیم فقط قصد داریم یادآور شویم برای حفظ ارگونومی محل کار یک مورد اساسی تجهیزات است که شما را از خیلی ناراحتی های جسمی نجات خواهد داد.

تحلیل رفتن سلامت جسمی دندان پزشک

اسمت را هم نمی توان بگذارم spiderman که خودت را ترمیم کنی یا نمی توانم توقع داشته باشم مانند خرچنگ اگر دستی، بازویی از تو ناتوان شد دوباره آن را بسازی! تو هم درست مثل خودم یک آدم با محدودیت های فراوان در بدن و ساختار اسکلتی هستی. دندان پزشکان در معرض خطر بالای گردن و کمر درد هستند. وضعیت ‌های کاری نامناسب، کارهای تکراری و ایستادن طولانی ‌مدت می ‌تواند منجر به آسیب به عضلات، مفاصل، استخوان‌ها، رباط ‌ها، تاندون‌ ها، اعصاب و رگ ‌های خونی شود که می ‌تواند منجر به درد، خستگی و در نهایت از کارافتادگی شود. نوع دردها متفاوت و از احساس سخت تا درد قطعی متغیر است. کمردردLBP  شایع ترین شکایت است و تقریباً همه دندان پزشکان در سراسر جهان در طول حرفه خود این مورد را تجربه کرده و درد کشیده اند.

  • Low back pain ( LBP ) شایع ترین بیماری عضلانی اسکلتی است که در جامعه پزشکان از شیوع بالایی برخوردار بوده و عامل عمده ‌ای برای ناتوانی می ‌باشد. عمده‌ ترین علت LBP بیماری دژنراتیو دیسکوورتبرال است.

آیا شما هم این احساس ها را دارید

خستگی مفرط در شانه ها و گردن،

سوزن، سوزن شدن، احساس سوزش در بازوها ،

گرفتگی ضعیف،گرفتگی دست ها،

بی حسی در انگشتان و دست ها،

اصطلاحاً دست و پا چلفتی شدن و افتادن اجسام،

حساسیت مفرط در دست ها و انگشتان،

سوزش در گردن،

گرفتگی در عضله های پشت کمرتان،

خستگی در ماهیچه چشمهایتان

بین ساعت کار و دردها رابطه مستقیم وجود دارد

در مطالعه ای که بین 60 دندان پزشک (28 مرد و 32 زن) با بررسی ساعت های کاری، تعداد بیماران مراجعه کنند در یک روز، بررسی وضعیت جسمانی آن ها (با پر کردن پرسشنامه تخصصی و انجام آزمایش های مربوط به وضعیت اسکلتی و گرفتگی عضله هایشان) انجام شد نتایج به دست آمده حاکی از این بود 70 درصد بروز کمردرد در بین دندان پزشکان رایج  و کمردرد 6/47 درصد آن ها از حالت درد متوسط روز به روز در حال افزایش است. محققان بیان کردن هر چه مراحل عملیات جراحی ها طولانی تر به همان میزان شکایت از دردها هم بیشتر گزارش شده است. تعداد کمی از دندان پزشکان (17%) در طول دوره فعالیت درمان روزانه خودشان وقتی برای استراحت کردن بین درمان دو مریض قرار داده و در زمان استراحت ورزش های حداقل یک ربع برای سلامتشان گنجانده بودند.

می دانید اما استفاده نمی کنید

اگرچه 63 درصد از دندان پزشکان از مزایای ابزار کمکی آگاه بودند، اما تنها 40 درصد از آنها از هر نوع وسیله کمکی استفاده می کردند. دلیل عدم علاقه و استفاده را صحبت های همکاران در مورد معایب استفاده از ابزار کمکی بیان می کردند.

  • وجود تجهیزات تخصصی دندان پزشکی مانند میکروسکوپ در وجود جراحی ها تنها مزیتش بزرگنمایی برای انجام بهتر عملیات جراحی نیست بلکه شما را هم از خطرات طولانی مدت آسیب به عضله و اسکلت بدنتان هم نجات می دهد.
  • نور این دستگاه دید بهتری به دندان پزشک می دهد و اصول مهم تامین نور کافی که در ایجاد ایمنی کار مهم است به وسیله این دستگاه تامین می شود.

ذهن،چشم و دست

دکتر کامروان در گفت و گویی که با سایت روبیکان داشت، بیان کرد: «پسر کوچکم را که بغل می کنم شانه ام درد می گیرد، دوست دارم با میکروسکوپ کار کنم تا نتیجه کارم بهتر شود و هم خودم کمتر آسیب ببینم اما همکارانم می گویند تمرکز بین چشم، دست و ذهن در میکروسکوپ سخت است، می ترسم هزینه کنم و نتوانم مهارت کار کردن را به دست آورم.» دغدغه بی موردی هم نیست از مشاور روبیکان کمک خواستم تا راهکاری بدهد و مشاور روبیکان گفت: «کار سختی نیست باید با ورزش های ذهنی مهارت و هماهنگی عضوهای درگیر در این فعالیت را تقویت کنند.»

اتفاقی که به مرور می افتد

تجربیات نشان داده است همه ما در برابر اتفاق هایی که به مرور می اُفتد خیلی راحت تسلیم می شویم و با موضوع کنار می آییم و ترسی که نسبت به اتفاق های حاد و آنی داریم از مریضی های مزمن و تدریجی نداریم. حالا با این پیش زمینه دهنی ببینیم بهداشت جهانی چه نظری دارد.

سازمان بهداشت جهانی MSD را اینگونه تعریف می‌کند: «اختلال عضلات، تاندون‌ها، مفاصل، دیسک‌های بین مهره‌ای، اعصاب محیطی و سیستم عروقی، که مستقیماً ناشی از یک رویداد حاد یا آنی نیست که به ‌تدریج و به ‌طور مزمن شکل می گیرند.»

  • اختلالات سلامتی ناشی از استرس بیومکانیکی مکرر به دست‌ها، مچ دست، آرنج، شانه‌ها، گردن و پشت هستند.
  • شایع ترین CTD ها سندرم تونل کارپال و کمردرد هستند.

شما با بدن خودتان چه می کنید

ستون فقرات انسان چهار انحنای طبیعی دارد:

1-لوردوز گردنی،

2-کیفوز قفسه سینه،

3- لوردوز کمری،

4- کیفوز ساکرال

زمانی که دندان پزشکی با وضعیت مکرر بدون پشتوانه می نشینید روی بیمار خم می شود، لوردوز کمری صاف می شود. زیرساخت استخوانی حمایت کمی از ستون فقرات می کند، که بر روی عضلات، رباط ها و بافت همبند در پشت ستون فقرات آویزان است و این حالت، باعث ایجاد تنش در این ساختار مناسب در بدن می شود. می تواند ischemic  ایجاد که منجر به کشیدگی کمر و نقاط ماشه ای شود. حفظ لوردوز دهانه رحم در موقعیت مناسب به همان اندازه مهم است.

  • میکروسکوپ به شما این امکان را می دهد که سرپا نمانید، به یک سمت خم نشوید و در حالت نشسته به نحوی که تمام انحنای کمرتان با تکیه گاه صندلی مناسب در حال حمایت است فعال باشید.
  • زاویه 110 درجه بین ران و ساق پا را فراموش نکنید که با کمک استفاده از میکروسکوپ به راحتی می توانید آن را به دست بیاورید.

*ایسکمیکischemic: این بدان معناست که بخشی از بدن خون کافی دریافت نمی کند، بنابراین اکسیژن کافی هم دریافت نمی کند. این می تواند در مغز، پاها و تقریباً در هر نقطه ای از این بین اتفاق بیفتد. و فرد معمولاً به دلیل تجمع یا انسداد در شریان دچار ایسکمی می شوید

علم ارگونومی

تا حالا فکر کردید علم مهندسی ارگونومی را باید برای شغل خودتان جدی بگیرید؟ علم ارگونومی در حال حاضر برای پیشگیري از آسیب هاي اسکلتی، عضلانی شاغلین در صنایع و مشاغل پیچیده است. شک نکنید شغل شما هم جز مشاغل پیچیده است و در واقع اسکلت و ماهیچه های شما ژله ای نیست!

  • مطالعات انجام شده در حرفه دندان پزشکی نشان می دهد دندان پزشکان بیش از سایر شاغلین حرفه پزشکی در معرض ابتلا به مشکلات اسکلتی و عضلانی قرار دارند.

لوپ و گردن درد

استفاده مداوم و طولانی از لوپ، خودش می تواند باعث ایجاد گردن درد شود. در هنگام عصب کشی کردن، خیز به سمت بیمار برداشتن و بالا نگه داشتن طولانی مدت دست و زاویه دار شدن دست نسبت به شانه خودش آسیب جدی به شما می زند؛ واقعا بهترین حالت حتی برای سیستم گردش خون شما در حین کار نشستن روی صندلی کار است که این امکان را میکروسکوپ برای شما ایجاد می کند.

  • بدون داشتن تجهیزات مناسب و استاندارد از جمله میکروسکوپ رعایت ارگونومی تقریباً غیرممکن است.

دندان پزشکی کاری با استرس است

استرس کشیدن به صورت عادی در زندگی شخصی همه افراد جامعه وجود دارد. کارهای پر استرسی مثل دندان پزشکی که پزشک در هنگام عصب کشی یک بیمار، استرس بالایی را به خاطر نتیجه کار تحمل می کند به مرور می تواند باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی شود. وجود یک میکروسکوپ با قدرت وضوح و افزایش میدان دیدی که به دکتر می دهد خیلی ایمنی و آرامش کار را بالا می برد.

نتیجه گیری

آخ که امروز برای از تو نوشتن (گفتن خطرات کار و راهکار نشان دادن برای محافظت از خودت) گردن من هم درد گرفت! این حرف ها را نباید تنها به شما بزنم باید خودم هم فکری به حال وضعیت، ایمنی و حفاظت از بدن داشته باشم اینجاست که به خودم می گویم شما از من خوش شانس تر هستید چون درصد بالایی از مشکلتان با تهیه یک میکروسکوپ مناسب حل می شود اما در حرفه نوشتن میکروسکوپی نیست که کار نوشتن را انجام دهد. از انتخاب یک میکروسکوپ مناسب و پیدا کردن مهارت نهراسید چون سلامت شما برای حفظ حیات و کیفیت بهداشت دهان و دندان در جامعه ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *