لطفا چند لحظه صبر کنید ...

عملکرد ساکشن دندانپزشکی چگونه است؟

  • تعداد دیدگاه ها: 0
  • تاریخ انتشار: 00/04/27

عملکرد ساکشن دندانپزشکی

این مقاله درباره ساکشن ها و عملکرد ساکشن دندانپزشکی می باشد. شاید لوله رابط ساکشن، مزاحم‌ ترین چیزی باشد که حین یک درمان دندان‌ پزشکی، مجبور به تحملش هستید و حتماً تا به حال از خود پرسیده‌ اید که چه ضرورتی دارد آن را در تمام مدتی که دندان پزشک کارش را انجام می‌ دهد، در دهانتان نگاه دارید.

انواع ساکشن های دندان پزشکی

بهتر است اول از همه، انواع ساکشن‌ های دندان‌ پزشکی را بشناسید. به ‌طور کلی در دندان‌ پزشکی، ۲ نوع ساکشن وجود دارد که به یکی از آنها، ساکشن آبی و به دیگری، ساکشن هوایی گفته می‌ شود.

ساکشن آبی یا بزاق‌ کش، دقیقاً همان‌ کاری را انجام می‌دهد که از نامش بر می‌آید. این نوع ساکشن، بزاق دهان بیمار را خارج می‌ کند و در بسیاری از مواقع، دندان‌ پزشک آن را طوری در دهان بیمار می‌ گذارد، که تمام بزاق دهان او را تخلیه کند.

نوع دوم، ساکشن هوایی است که دستیار، آن را نزدیک موضعی که دندان ‌پزشک مشغول کار بر روی آن است نگاه می ‌دارد تا تمام مواد، مایعات و خرده‌ های باقی‌ مانده از ترمیم دندان را جمع کند. شکل کار این ساکشن، مانند یک جارو برقی قوی است که خرده‌‌های موادی که در دهان بیمار باقی مانده را بدون اینکه دندان‌ ها را لمس کند به داخل خود می‌ کشد. ما در این مقاله بیشتر به این نوع ساکشن و عملکرد این ساکشن دندان پزشکی می پردازیم.

عملکرد ساکشن دندانپزشکی چگونه است؟

همه در طول عمر خود حداقل یک بار گذرمان به دندانپزشکی خورده است. در اتاق پزشک، وسایل بسیاری به چشم می خورد که یکی از آنها که همه ما با آن آشنایی داریم، ساکشن دندانپزشکی می باشد. این لوله رابط مربوط به دستگاه ساکشن دندانپزشکی که در داخل دهان قرار می گیرد و اغلب وجود آن برای ما ناخوشایند است و یکی از مزاحم ترین وسایلی است که در طول درمان همواره با ما خواهد بود.

 عملکرد ساکشن دندانپزشکی هوایی

این نوع ساکشن در دهان قرار نمی گیرد و گردو غبار، ویروس و باکتری را ساکشن می کند. عملکرد این ساکشن دندان پزشکی همانند جارو برقی است و تمام آلاینده هایی که در هوا معلق است را درون خود می کشد. یکی دیگر از کارایی های مهم ساکشن دندانپزشکی، نقش آن در افزایش دید دندانپزشک در حین عملیات ترمیم و یا کشیدن دندان می باشد. چرا که مته دندانپزشکی در حین کار، داغ می شود. برای جلوگیری از این کار لازم است، مقدار زیادی آب به بیرون اسپری شود تا دمای سطح مته را کنترل کند و آن را خنک نماید. با اسپری شدن آب، فضای دهان خیلی سریع، پر می شود و جلوی آینه دندانپزشک را می گیرد، بدین ترتیب، دید دندانپزشک مختل و ادامه فعالیت، برای او دشوار می شود. در این هنگام تنها راه حل، استفاده از ساکشن دندانپزشکی است که در سریع ترین زمان ممکن، کلیه این مایعات را از دهان تخلیه می کند و منجر به افزایش دید دندانپزشک می شود. با توجه به آنچه گفته شد، ساکشن دندانپزشکی، از ضروریات و ملزومات این رشته می باشد، هر چند که استفاده از آنها برای بیماران، چندان خوشایند نیست اما در صورت عدم کاربرد آنها، نمی توان، عملیات دندانپزشکی را انجام داد.

معرفی برند ساکشن دندانپزشکی

شرکت ava darman arya یک ساکشن ساخت komax برای کشور کره جنوبی با فیلتر های متنوع مثل فیلتر پاکسازی، فیلتر سوپربیو و فیلترHEPA  دارد. این ساکشن بسیار کم صدا است.

شرکت eighteeth ساکشنی با قدرت جذب بالا برای ذرات ریز معلق در هوا دارد. این ساکشن از انتشار خون، ویروس و گرد و غبار در هوا جلوگیری می کند.

تعریف آئورسل

آئروسل سیستم کلوئودی است که فاز پیوسته آن گاز باشد. مه نمونه ای از یک آئروسل است. وقتی دمای اتاق اشباع از رطوبت، کاهش می یابد، تجمع آب بر روی ذرات غبار باعث تشکیل مه می شود. وقتی لایه ای از هوای اشباع شده از رطوبت در نزدیکی سطح زمین در مدت شب سرد می شود، شبنم شکل می گیرد. فشار بخار اعمال شده توسط یک سطح منحنی بالاتر از یک سطح صاف است. این تاثیر انحناء سطح به اثر کلوین معروف است و در پایداری و دوام قطرات کوچک مایع مهم می باشد. اگر یک قطره خیلی کوچک در فضایی که نسبت به سطح صاف فشار بخار ماکزیمم را دارا است، قرار گیرد، به علت فشار بخار بیشتر، سطح قطره تبخیر می شود. به این ترتیب قطره کوچک تر شده و انحنای سطح افزایش پیدا می کند و تبخیر ادامه دارد. اثر کلوین در مورد پایداری قطرات آئروسل مایع کوچک در مجرای تنفسی است. جلوگیری از ورود این آلودگی ها باعث افزایش کارایی و عملکرد مثبت ساکشن دندانپزشکی می شود. 

کاهش خطر آلودگی

چند گزینه را می توان در کنترل و عملکرد ساکشن دندانپزشکی آئروسل دندان در کلینیک ها در نظر گرفت. ممکن است از تجهیزات تولید آئروسل کمتر استفاده شود، اما تهیه آنها سخت است و می توان از موانع اضافی مانند ماسک های تنفسی یا محافظ صورت استفاده کرد. مثال دیگر روش های کاهش خطر آلودگی، استخراج آئروسل در منبع یا نزدیک آن است، زیرا مشخص شده که اکثر آئروسل ها به سمت قفسه سینه بیمار و صورت دستیار دندانپزشکی تابش می کنند. 

چند نکته در باب عملکرد ساکشن دندانپزشکی

  • ماسک های صورت: ماسک صورت مناسب جراحی به نوع کاغذ که به سرعت نفوذ پذیر و ناکارآمد می شود، ارجح است.
  • محافظت از چشم: از چشم در برابر پاشیدگی و آئروسل که ممکن است در طی دندانپزشکی جراحی ایجاد شود محافظت کنید.
  • تهویه مناسب و استخراج منبع که باعث تخلیه آئروسل می شود، خطر عفونت متقابل و آلودگی متقابل را کاهش می دهد.

از بین بردن کامل خطر آئروسل های دندان دشوار است، اما می توان با اقدامات احتیاطی نسبتاً ساده خطر را به حداقل رساند. استفاده معمول از موانع استاندارد مانند ماسک و دستکش، از شستشو قبل از عمل، تخلیه با حجم زیاد و استخراج منبع از راه حل های بالقوه، برای کاهش خطرات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *