لطفا چند لحظه صبر کنید ...

آیا نخ دندان کشیدن برای محافظت از دندان­ ها بهتر از مسواک زدن است

  • تعداد دیدگاه ها: 0
  • تاریخ انتشار: 01/01/13

هنگام نخ دندان کشیدن باید مراقب باشید که از فشار بیش از حد رو به پایین اجتناب کنید تا به لثه های خود آسیب نرسانید. با این حال، هنگامی که در کنار دندان از نخ دندان استفاده می کنید، باید مطمئن شوید که نخ را به اندازه کافی به سطح دندان فشار می دهید تا بتوانید پلاک را از بین ببرید.

نخ دندان کشیدن نتیجه مسواک را تغییر می­دهد

ADA پیشنهاد می­ کند که نخ دندان کشیدن قبل از مسواک زدن انجام دهید. زمانی که پلاک کمتری بین دندان‌های شما وجود داشته باشد، فلوراید موجود در خمیردندان می‌تواند به قسمت‌های بیشتری از دندان شما در زمان مسواک زدن برسد و نتیجه مسواک زدن موثرتر شود.

نخ دندان کشیدن برنامه ای روزانه

دندانپزشکان توصیه می کنند که روزانه از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان کشیدن هر روز ذرات غذای مزاحم را از بین می­برد و به جلوگیری از تجمع پلاک در مکان­هایی که مسواک شما به آن دسترسی ندارد کمک می­کند.

آیا نخ دندان پلاک را از بین می برد؟

با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از شر پلاک دندان می­توانید خلاص شوید. اگر پلاک را از بین نبرید، سخت و تبدیل به تارتار می­شود. پلاک می ­واند منجر به حفره، التهاب لثه (بیماری لثه) و از دست دادن دندان شود.

آیا استفاده از نخ دندان می تواند تارتار را از بین ببرد؟

مهم نیست که چقدر با مسواک خوب عمل می­کنید، نخ دندان تنها راه برای از بین بردن پلاک بین دندان­ها و جلوگیری از تارتار از این مناطق دور از دسترس مسواک است.

چند بار نخ دندان کشیدن در روز

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می­کند که دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از نخ دندان فقط یک بار در روز برای بهداشت دهان و دندان شما معجزه می کند.

آیا استفاده از نخ دندان بلافاصله بعد از غذا خوردن درست است؟

بهداشت ایده آل دهان به معنای استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی است، اما شما باید حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. با تمرین، نخ دندان کشیدن تنها یک دقیقه به برنامه بهداشت دهان و دندان شما اضافه می­شود.

استفاده از نخ دندان و عمر طولانی

این واقعیت که نخ دندان کشیدن روزانه می تواند طول عمر را افزایش دهد کمی عجیب و غریب اما واقعی است. در واقع، نخ دندان دو کار را انجام می دهد: از بیماری لثه (به صورت تأثیر مستقیم) جلوگیری می کند و از بیماری قلبی (نه به طور مستقیم) جلوگیری می­کند. جلوگیری از هر دوی اینها با هم چیزی است که سالها به زندگی شما می افزاید.

وارد شدن خورده غذا به لثه با استفاده از نخ دندان

ممکن است غذا را به زور به داخل لثه فشار دهید، اما به ندرت اتفاق می­افتد مگر اینکه فردی مبتلا به بیماری پریودنتال باشد یا اساساً نخ دندان را روی لثه ها کوبیده شود. هنگام استفاده از نخ دندان، مطمئن شوید که نخ به آرامی بین ناحیه‌ای که تنگ شده است، قرار می‌گیرد تا وقتی از آن ناحیه عبور کرد، روی لثه نخورد.

آیا نخ دندان کشیدن دندان­ها را ضعیف می کند؟

دندانپزشکان هشدار می­دهند که نخ دندان کشیدن بیش از یک بار در روز می­تواند آسیب جدی به بافت لثه شما وارد کند – اگر نخ دندان به روش اشتباهی استفاده کنید. نخ دندان کشیدن بیش از حد خشن می تواند به خط لثه آسیب برساند و ریشه دندان شما را بیشتر نمایان کند.

نکاتی برای استفاده صحیح از نخ دندان

نخ را بین انگشتان شست و اشاره بچسبانید و طولی بین 1 تا 2 اینچ بگذارید. از شست برای هدایت نخ دندان بین دندان­های بالایی استفاده کنید. نخ دندان را به آرامی با حرکت زیگزاگ بین دندان ها هدایت کنید.

رابطه نخ دندان کشیدن و حذف باکتری­های دندانی

نخ دندان کشیدن حدوداً 40 درصد باعث از بین بردن باکتری­های چسبنده یا پلاک از روی دندان انجام می­شود. هر دندان پنج سطح دارد و وقتی نخ دندان نکشیم بلافاصله دو سطح از این سطوح را از دست می­دهیم. ایجاد پلاک می­تواند منجر به تورم لثه، پوسیدگی دندان و حفره­ها یا بیماری لثه شود.

آیا از نخ دندان بهتر هم وجود دارد؟

مسواک­های بین دندانی مانند مسواک­های کوچک که مخصوص تمیز کردن بین دندان­های شما طراحی شده­اند، این مسواک ها جایگزین مناسبی برای نخ دندان کشیدن هستند. استفاده از مسواک­های بین دندانی معمولاً راحت تر از نخ دندان و به اندازه نخ دندان مؤثر است.

آیا عمیق فروبردن نخ دندان درست است؟

یک خط ظریف بین اعمال فشار سالم روی نخ دندان برای پایین آوردن آن به زیر خط لثه وجود دارد. اگر تا حدی از نخ دندان استفاده می‌کنید که باعث خونریزی لثه‌هایتان می‌شود، به لثه‌ها آسیب می‌رسانید.

اگر نخ دندان کشیدن را متوقف کنید چه اتفاقی می افتد؟

نخ دندان کشیدن به تجمع نکردن باکتری­ها و مبتلا نشدن به بیماری لثه کمک می­کند. حتی اگر به عفونت دهان مبتلا نشوید، این باکتری و التهاب می­تواند خطر ابتلا به بیماری­های دیگر مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و آرتریت روماتوئید را افزایش دهد.

نخ دندان کشیدن کار ساده اما با اصول

به نظر می­رسد بسیار ساده است که فقط مقداری رشته را بین دندان های خود بلغزانید تا آن مناطقی که دسترسی به آن ها سخت است را تمیز کنید. در حالی که ایده ساده است، چند تکنیک وجود دارد که باید به آنها تسلط داشته باشید تا بازده زمانی را که صرف نخ دندان می‌کنید به حداکثر برسانید.

 نخ دندان کشیدن کنار هر دو دندان

اگر فقط نخ را به سمت پایین بلغزانید و سپس آن را بالا بکشید، تنها 50 درصد کار را انجام می دهید. وقتی نخ دندان را بین دو دندان بالا می ­رید، باید مطمئن شوید که جداره هر دو دندان را تمیز می­کنید. یکی از مکان­های مورد علاقه برای پنهان شدن پلاک بین دندان­ها است.

استفاده از نخ دندان تمیز مهم است

وقتی نخ دندان می­کشید، باکتری­ها را از بین دندان­ها و زیر خط لثه پاک می­کنید. اگر از یک قسمت نخ دندان برای تمام دندان­های دهان خود استفاده کنید، باکتری­های زیادی در اطراف پخش می­شوند. اگر هر بار که از نخ دندان بین دو دندان استفاده می کنید، از بخش جدیدی از نخ دندان استفاده کنید، بدون اینکه پلاکی را که قبلاً برداشته اید دوباره بین دو دندان خود قرار دهید، پلاک را شل می کنید.

فشار محکم دادن به نخ دندان برای وارد شدن بین دندان­ها

برای اینکه نخ دندان بین یک تماس محکم بین دو دندان مجاور قرار گیرد، سعی کنید با استفاده از یک فشار محکم اما کنترل شده به سمت پایین، نخ را عقب و جلو کنید.

به نخ دندان برای وارد شدن بین دندان ضربه وارد نشود

کوبیدن نخ دندان بین دندان‌ها نه تنها می‌تواند در کوتاه‌مدت به لثه‌ها آسیب برساند، بلکه ضربه می‌تواند باعث عقب‌رفتگی لثه‌ها شود. به اندازه کافی این کار را انجام دهید و باعث بیماری لثه خواهید شد.

نخ دندان کشیدن در پشت دندان­های انتهای فک

حتی با وجود اینکه دندانی در کنار آن وجود ندارد، باز هم تمیز کردن پشت چهار دندانی که تماماً در پشت دهان شما هستند (دو دندان در هر طرف در فک بالا و پایین) مهم است. باکتری هایی را که بین دندان و لثه شما راه پیدا کرده اند از بین ببرید.

 نخ دندان کشیدن بی هدف و بدون برنامه

وقتی نخ دندان می­کشید، باید نقشه راه داشته باشید که به چه ترتیبی قرار است دندان هایتان را نخ دندان بکشید، در غیر این صورت ممکن است به سرعت گیج شوید و برخی از دندان ها یا حتی یک ربع از دهانتان را از دست بدهید. ممکن است راحت‌ترین کار را از سمت راست بالا شروع کنید و به سمت چپ بالا بروید، سپس به سمت دندان‌های پایین پایین سمت چپ پایین بیایید و به سمت راست پایین حرکت کنید.

نخ دندان کشیدن در اطراف وسایل دندانپزشکی

بسیاری از مردم نمی دانند که اگر وسایل دندانی ثابتی در دهان خود دارند، باید از نخ دندان در اطراف آن استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر پل دارید، باید از نخ دندان استفاده کنید

دندان سیم کشی شده و استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ­ دندان معمولی به دلیل وجود سیم غیرممکن است. به همین دلیل، باید از سوپرفلوس یا نخ‌کش‌های نخ دندان برای قرار گرفتن زیر سیم استفاده کرد تا بتوان سلامت لثه‌ را حفظ کرد.

خونریزی لثه در زمان نخ دندان کشیدن

وقتی از نخ دندان استفاده می‌شود خون ممکن است باعث ترس برخی افراد شود، زیرا فکر می‌کنند در صورت خونریزی به لثه‌هایشان آسیب می‌زند. تا زمانی که خیلی سخت نخ دندان نکشید، به آنها صدمه نمی زنید.

دلیل خونریزی لثه در زمان استفاده از نخ دندان

به احتمال زیاد، دلیل خونریزی آنها این است که مدتی است نخ دندان نکشیده اند و بافت لثه قرمز و ملتهب شده است. این بیماری به نام ژنژیویت شناخته می­شود و به این دلیل رخ می دهد که بدن خون بیشتری را به لثه می­فرستد. این برای کمک به بافت برای مبارزه با تمام پلاک­های تجمع یافته است. وقتی نخ دندان می­کشید، آن پلاک را از بین می­برید، و از آنجایی که بافت ملتهب و پر از خون است، باعث می­شوید مقداری از خون به بیرون نشت کند. پس از چند روز، لثه های شما باید به سلامت خود برگردند و می توانید به طور معمول بدون خونریزی از نخ دندان استفاده کنید.

زمانی که برای نخ دندان کشیدن نیاز است

اکثر افراد اگر دندان عقل خود را کشیده باشند، ۲۸ دندان دارند. وقتی نخ دندان می کشید، باید هر دو طرف دندان ها را بگیرید. یعنی 56 طرف وجود دارد که باید آنها را بگیرید. شما باید چند ثانیه با هر طرف وقت بگذارید، قبل از اینکه روی سطح بعدی بروید، چند بار روی دندان را بالا و پایین بکشید. این بدان معناست که اگر مجموعه کاملی از دندان­ها داشته باشید، احتمالاً حدود دو دقیقه طول می­کشد تا کل دهان خود را نخ دندان بکشید.

فقط از نخ دندان برای خارج کردن غذا استفاده کنید

متأسفانه بسیاری از مردم فکر می­کنند که تنها دلیل نخ دندان کشیدن، برداشتن مواد غذایی است که بین دندان هایشان فرو رفته است. فکر می‌کنم بسیاری از مردم این کار را انجام می‌دهند، زیرا می‌توانند غذا را بین دندان‌هایشان ببینند اما پلاک را نمی‌بینند. یک راه حل آسان برای این مشکل استفاده از یک قرص/محلول آشکار کننده پلاک برای تجسم پلاک روی دندان هایتان است.

هدف اصلی از نخ دندان کشیدن

وقتی نخ دندان می­کشید، هدف اصلی شما باید خراش دادن روی هر دندان باشد تا آنجا که می توانید پلاک را از بین ببرید. تا زمانی که این کار را انجام می دهید، باید بدون فکر کردن به آن، غذای بین دندان های خود را از بین ببرید.

در نتیجه به درستی نخ دندان بکشید و دندان های خود را برای تمام عمر نگه دارید

با اجتناب از اشتباه رایج در نخ دندان کشیدن می‌توانید به طور موثرتری از نخ دندان استفاده کنید که منجر به سلامت دهان و دندان می‌شود. از آنجایی که بسیاری از حفره‌ها از بین دو دندان شروع می‌شوند، می‌توانید با نخ دندان کشیدن منظم از ایجاد بسیاری از حفره‌ها جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *